شیر سیفتی ولو

شیر سیفتی ولو

شیر ایمنی که با نام های شیر اطمینان یا شیر سیفتی ولو نیز شناخته می شود ، به انواعی از شیرها که به منظور جلوگیری از بالا رفتن فشار بیش از حد تعیین شده به کار برده می شوند گفته می شود . این شیرها به صورت مستقیم بر روی خط نصب می شوند . نحوه ی عملکرد آن ها به گونه ای است که با بالا رفتن فشار ، وارد عمل می شوند و بفشا باز کردن دریچه ، بخشی از سیال را به بیرون از خط جریان هدایت می کنند و موجب کاهش فشار می شوند .

از مهمترین ویژگی که این شیر ها دارند این است که تا زمانی که فشار تا میزان خطرناکی بالاتر نمی رود ، کارایی آن ها مورد ارزیابی قرار نمی گیرد .

مشخصات فنی شیر ایمنی یا اطمینان (Safety Valve )

همانطور که گفتیم هدف از نصب این شیرها ، جلوگیری از اعمال فشار بیشتر از حد بر سیستم می باشد . در این شیر ها قطر ورودی شیر از قطر دهانه خروجی کوچکتر می باشد . شیر ایمنی درون چاهی ، شیر ایمنی سطحی ، شیر ایمنی فشار ، شیر ایمنی قطع کننده از انواع شیر اطمینان صنعتی می باشد .

انواع شیر سیفتی ولو

  • شير اطمینان (Relief Valve)
  • شير اطمينان – ایمنی (Safety Relief Valve)
  • شير اطمينان با بارگذاری مستقيم (Direct Loaded Safety Relief Valve)
  • شير اطمينان با بارگذاری پایلوتی (Pilot Operated Safety Relief Valve)
  • شير اطمينان متعادل فانوسی (Balanced Bellows Safety Relief Valve)
  • شير اطمينان معمولی (Conventional Safety Relief Valve)
  • صفحه گسيختگی (Rupture Disc)
  • شير اطمينان خلاء (Vacuum Relief Valve)
  • شیر اطمینان فنر دار (Spring Loaded Safety Valve)
  • شیر اطمینان وزن خالص (Dead-Weight Safety Valve)

در ادامه به شرح و توضیح در مورد هر کدام از شیرهای نام برده شده می پردازیم .

شیر اطمینان (Relief Valve)

شیر اطمینان ریلیف ولو ، شیر فشار شکن خودکاری می باشد که در مواقعی که فشار سیستم بالا می رود به طور خودکار باز می شود  . نحوه عملکرد این شیر ها به صورت ضربه ای نمی باشد و در مواقعی که تخلیه حجم کمی از سیال به کاهش سریع فشار منجر شود ، به کار برده می شوند . شیر اطمینان ریلف ولو برای این که فشار سیستم در حد نرمال نگه داشته شود به صورت مداوم در حالت Overpressure عمل می کنند .

 شير اطمينان با بارگذاری پایلوتی (Pilot Operated Safety Relief Valve)

به نوعی از شیرهای اطمینان که دارای یک شیر اصلی ، یک دیسک یا پیستون یا دیافراگم و یک پایلوت باشند ، شیر اطمینان پایلوت دار گفته می شود . در این شیر ها وظیفه پایلوت انتقال دادن فشار سیستم به محفظه پیستون می باشد . دیسک در این قسمت به دلیل بزرگ بودن سطح مقطع پیستون نسبت به نشیمنگاه در حالت بسته می ماند . با رسیدن فشار به میزان تنظیم شده ، پایلوت جریان سیال را به محفظه پیستون می بندد و همزمان محفظه پیستون را تخلیه می نماید و موجب باز شدن دیسک می شود .

این شیرها دارای امتیازاتی نسبت به سایر شیرها می باشند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم .

  • به دلیل این که فنر بزرگ و محفظه آن با یک پایلوت کوچک جایگزین شده است ، وزن شیر کم و هزینه آن کاهش پیدا می کند .
  • این شیر ها در ساختار خود دارای فیلتر می باشند که برای استفاده در خدمات نسبتا تمیز مناسب می باشند .

شير اطمينان متعادل فانوسی (Balanced Bellows Safety Relief Valve)

شير اطمينان متعادل فانوسی

در سیستم های دارای سیال خورنده که فشار موجود در خروجی شیر بالاتر از فشار معمولی می باشد ، شیر اطمینان متعادل فانوسی به کار گرفته می شود . شیر اطمینان فانوسی دارای یک فانوس می باشد که مانع از ورود سیال خروجی به داخل درپوش شیر می شود . این شیر موجب به حداقل رساندن تاثیر فشار برگشت می شود و از این که فنر در معرض فرسایش زود هنگام قرار گیرد ، جلوگیری می کند .

شير اطمينان معمولی (Conventional Safety Relief Valve)

شير اطمينان معمولی

شیر سیفتی ولو معمولی ، یک شیر از نوع بارگزاری مستقیم می باشد که فشار تنظیمی آن متاثر از تغییرات فشار موجود در خروجی می باشد . این شیر به طور معمول در مواقعی به کار برده می شوند که فشار موجود در خروجی و فشار متغیر از 10 درصد فشار تنظیمی تجاوز نکند و یا فشار موجود در خروجی ثابت باشد .

صفحه گسيختگی (Rupture Disc)

ریچر دیسک صفحه ای نازک با ضخامت معین می باشد که مانع از افزایش فشار تعیین شده در سیستم می شود و در نتیجه از آن در مقابل خطرات احتمالی که امکان دارد پیش بیاید محافظت می نماید . این صفحه در مواردی به کار برده می شود که شیر دچار خوردگی یا رسوب باشد . از دیگر کاربردهایی که ریچر دیسک ها دارند تنظیم فشار در مواقعی می باشد که سیستم دچار نشتی شده باشد یا دارای مواد سمی باشد .

شير اطمينان خلاء (Vacuum Relief Valve)

شير اطمينان خلاء

این نوع شیرها از نوع شیر کمکی یا بارگزاری وزنه ای می باشد که بر اساس استاندارد AP1200 طراحی شده است . این نوع از شیر های اطمینان به طور معمول بر روی مخازن ذخیره فشار پایین به کار برده می شود .

شیر اطمینان فنر دار (Spring Loaded Safety Valve)

شیر اطمینان فنر دار

ساختار این نوع از شیرهای اطمینان به صورتی است که فنری بر روی صفحه دریچه آن تعبیه شده است که دیسک شیر را جهت خلاف جریان ورودی می فشارند . همچنین با استفاده از مهره ای که در بالای فنر وجود دارد می توان فشار روی دریچه مخزن را تا حد ایمنی مورد نظر تنظیم نمود . با بالا رفتن فشار داخل شیر ، فنر باز شده و دیسک آزاد می شود . این امر سبب جریان سیال می شود . از این نوع شیر اطمینان در مخازن تحت فشار استفاده می شود . با توجه به نوع سیالی که در این خط به کار برده می شود که می تواند بخار یا گاز یا مایع باشد در کنار فنر یک آب بند به کار برده می شود که فشار برگشتی را به حداقل می رساند .

شیر اطمینان وزن خالص (Dead-Weight Safety Valve)

شیر اطمینان وزن خالص

در این نوع از شیر سیفتی ولو از فنر استفاده نمی شود . نحوه عملکرد آن بدین صورت است که با افزایش فشار در سیستم ، دیسک به سوی بالا حرکت کرده و موجب کاهش فشار می شود .

جهت سفارش و یا دریافت مشاوره رایگان انواع فشار شکن آب ، شیر اطمینان پکیج با  جاسه کیس از طریق شماره شماره 04191010305 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *