تاثیر شیر های فشار­­­­­‌ شکن در صرفه جویی مصرف آب

تاثیر شیر فشار‌ شکن

آب یک مولفه ای حیاتی برای زنده ماندن موجودات زنده است. اگرچه 70٪ جهان ما از آب پوشیده شده است ، اما تنها 3٪ این قسمت از آب شیرین تشکیل شده است. از طرف دیگر ، این مقدار محدود آب به دلایلی مانند رشد جمعیت ، تغییرات آب و هوایی ، خشکسالی ، مصرف ناخودآگاه (عامل انسانی) به طور جدی کاهش می یابد. با وجود افزایش سریع جمعیت ، منابع آب در جهان ما ثابت مانده است. در حال حاضر ، 80 کشور که 40٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهند ، دچار کمبود آب هستند. این یک واقعیت قطعی است که در آینده کشورهای جدیدی به این کشورها اضافه خواهند شد. ما در این مقاله بر روی عوامل انسانی که این مولفه را تحت تأثیر قرار می دهد ، تمرکز خواهیم کرد.

مقدار آب مناسب برای استفاده انسان که به میزان 3٪ است عمدتا در بخش کشاورزی و سپس در صنعت، مصارف خانگی و به عنوان آب آشامیدنی استفاده می شود. به عنوان عامل انسانی ، اینها دقیقاً بخشهایی هستند که باید در آنها صرفه جویی کنیم. بیشترین مصرف کل آب ، مربوط به بخش کشاورزی است. در حالی که تقریباً 90٪ از کل آب شیرین در کشورهای توسعه نیافته، در تولید محصولات کشاورزی مصرف می شود ، این میزان در کشورهای پیشرفته حدود 15٪ است. در کشورهای پیشرفته ، میزان استفاده در کشاورزی به بخش صنعتی منتقل شده است. نرخ مصرف داخلی با توجه به ساختار جغرافیایی شهرهای آن کشور ، کفایت آب و هزینه های آب متفاوت است. به ویژه در بیشتر شهرهایی که تراکم جمعیت زیادی دارند ، کمبود آب تجربه می شود. به منظور جلوگیری از این کمبود ، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی با تاسیس موسسات مختلف ، دستورالعمل هایی را طراحی و استانداردهایی را برای محصولات تنظیم کرده اند. همچنین در راستای صرفه جویی در مصرف آب استفاده از برخی محصولات را اجباری کرده اند.

WaterSense ، از جمله موسساتی است که با هدف جلوگیری از اتلاف آب در ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. این انجمن با حمایت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تاسیس شده و مقررات و استانداردهای مختلفی را در مورد محصولاتشان به تولید کنندگان ارائه می دهد. سازمان هایی که این مقررات را رعایت می کنند حق دارند برچسب WaterSense را به محصول مربوطه ضمیمه کنند. از طرف دیگر ، WaterSense استفاده مداوم از محصولات دارای این برچسب را به مردم آمریکا توصیه می کند. WaterSense یک گواهی اجباری نیست و تولیدکنندگان به صورت داوطلبانه اقدام به دریافت آن می کنند. با این حال ، با تبلیغات مداوم موسسه در تلویزیون و سایر رسانه ها ، مردم به خرید محصولاتی که دارای گواهی این موسسه می باشند تشویق می شوند. همچنین تولیدکنندگان با نگرانی از دست دادن بازار ، در تلاشند مطابق با مقررات این انجمن محصولات خود را تولید کرده و گواهی مربوطه را دریافت کنند. در نتیجه روند کار به نوعی از حالت داوطلبانه به حالت اجباری تبدیل شده است. شیرهای فشار شکن آب و یا شیر های تنظیم فشار ، سر دوش ، کاسه توالت ، شیرآلات بهداشتی، سیستم های آبیاری از جمله محصولاتی هستند که این انجمن بر روی آنها تمرکز کرده است. در تبلیغات کناری از کسانی که قصد تعویض توالت فرنگی خود را دارند، خواسته شده که هنگام خرید به برچسب WaterSense توجه کنند. در وب سایت این انجمن لیستی از کارهایی که برای صرفه جویی در مصرف آب در خانه مان باید انجام شود وجود دارد. مورد دوم این لیست مستقیماً مربوط به نصب شیر فشار شکن آب است. اولین مورد هم مربوط به کنترل نشتی آب در تاسیسات موجود و جلوگیری از نشتی آب است.

شیر فشار شکن آب با کاهش فشار بالای شبکه تاسیساتی از آسیب دیدگی در تأسیسات و دستگاه های متصل به تاسیسات جلوگیری می کند. طبق تحقیقات انجام شده ، در حالی که میزان مصرف روزانه آب به ازای هر نفر در سیستم فعال با فشار 6 بار 140 لیتر است ، با کاهش فشار به 3 بار ، میزان مصرف روزانه به 99 لیتر کاهش می یابد. باز هم ، طبق آزمایشاتی که به عنوان شرکت جاسه cs case انجام دادیم استفاده از شیر فشار شکن یا همان رگلاتور فشار تا 30٪ در مصرف آب صرفه جویی می کند. علاوه بر مزایای متعدد اعم از مزایای اقتصادی ، تا حد زیادی از نشت آب نیز جلوگیری می کند. مهمترین و قابل کنترل ترین موردی که منجر به نشت آب و ترکیدن لوله ها می شود ناشی از فشار زیاد وارده به شبکه تاسیساتی است. طبق تحقیقات انجام شده ، هدر رفت آب ناشی از چنین نشتی می تواند تا میزان 30٪ برسد. بنابراین ، دو مورد اولی که انجمن WaterSense  انجام و کنترل آن ها را توصیه می کند، مستقیماً مربوط به کاهش فشار آب است.

جدول سمت چپ نرخ هدررفت آب کشورهای پیشرفته را به دلیل نشت آب نشان می دهد. در کشور ما این میزان به حدود 50 درصد می رسد. دلیل اصلی این تلفات ، همانطور که در بالا ذکر کردیم ، آسیب به تاسیسات به دلیل فشار زیادی است که از شبکه وارد می شود و باعث نشت آب می شود. تنها راه جلوگیری از این کار استفاده از شیر فشار شکن آب است. استفاده از شیر فشار شکن در بسیاری از ایالت های ایالات متحده آمریکا یک الزام قانونی است. در واقع ، در تگزاس و کالیفرنیا ، شهرداری ها برای تشویق استفاده از شیر فشار شکن آب تا 150 دلار بازپرداخت می کنند. این ایالت ها، ایالت هایی هستند که بیشترین مصرف آب را با توجه به منابع ایالتی دارند. به عنوان مثال ، در وب سایتی به نام Droughtmonitor ، که در آن اطلاعات مربوط به خشکسالی فعلی ارائه شده است ، می توانیم در زیر میزان کمبود آب کالیفرنیا را ببینیم.

طبق اطلاعات موجود در وب سایت رسمی شهر سن دیگو که در تصویر زیر مشاهده می کنید، ملک هایی با فشار بالاتر از 5.5 بار (80 psi) طبق مقررات تاسیساتی کالیفرنیا باید شیر فشار شکن نصب کنند و این مسئولیت مالک ملک است.

در تصویر زیر هم که مربوط به اداره آب تگزاس است می توانید مشاهده کنید که در صورت نصب شیر فشار شکن، مشترکین می توانند تا سقف 150 دلار بازپرداخت دریافت نمایید.

همانطور که در ابتدا گفتیم ، بیشتر آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است. شیر های فشار شکن و یا همان کاهنده های فشار در اینجا موضوعیت دارند. باز هم ، اولین توصیه انجمن WaterSense در مورد کشاورزی استفاده از شیر های فشار شکن یا همان رگلاتور آب است. به کارگیری شیرهای فشار شکن نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود ، بلکه به بهره وری محصولاتی که با آبیاری تحت فشار منظم کشت می شوند نیز کمک می کند.

باز هم ، تصویری که در سمت چپ مشاهده می نمایید یک مثال کاملاً واضح است که اهمیت شیر فشار شکن را نشان می دهد. نباید فراموش کرد که درست مانند حالتی که مقدار کمی آب به گیاه داده می شود ، آبیاری نامنظم و زیاد نیز باعث از بین رفتن شادابی گیاه می شود.

به کمک شیر های فشار شکن آب، می توانیم از هدر رفتن آب در مصارف خانگی جلوگیری کرده و از تخریب شیرآلات ، لوله ها و تاسیسات به دلیل فشار زیاد و نشت آب جلوگیری کنیم. همچنین می توانیم به هدر رفت آب در مصارف کشاورزی پایان داده و راهکاری موثر برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی داشته باشیم.

تصویر بالا مربوط به سیستم آبیاری با فشار بالا و نامنظم هست. تصویر پایینی هم مزایای آبیاری با فشار تنظیم شده را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *