روش تست PSV: روش‌های تست پاپینگ و کالیبراسیون PSV

روش‌ تست پاپینگ و کالیبراسیون PSV

PSV یا شیر اطمینان فشار وسیله ای برای محافظت از کل سیستم است. اما برای اطمینان و اجتناب از باقی گذاشتن احتمال خطر ترکیدن PSV، باید تک تک شیرهای اطمینان فشار را با یک روش تست مشخص شده PSV آزمایش کنیم.

آزمایش PSV و روش آن می‌تواند متفاوت باشد، اما یافته‌های هر روش تأیید عملکرد دقیق شیر اطمینان فشار است. در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهیم شد:

  1. شیرهای اطمینان فشار و طبقه بندی آنها چیست؟
  2. فرآیند و مراحل تست PSV
  3. انواع مختلف روش های تست PSV popping.
  4. تنظیم کالیبراسیون PSV و ایمنی باید انجام شود.
  5. مراحل مشاهده و تنظیم شیر اطمینان فشار.

PSV یا شیر اطمینان فشار چیست؟

شیر کاهش فشار یک وسیله ایمنی است که برای محافظت از تجهیزات نگهدارنده فشار در هنگام فشار بیش از حد تجهیزات طراحی شده است. رخداد فشار بیش از حد به معنای شرایطی است که باعث ایجاد فشار در یک ظرف می شود که فراتر از فشار طراحی شده یا حداکثر فشار کاری مجاز آن سیستم افزایش می یابد.

هدف اصلی شیر کاهش فشار، محافظت از عمر و خواص در برابر فشار بیش از حد تجهیزات سیستم با تخلیه سیال از مخازن تحت فشار بیش از حد است.

طبقه بندی شیر اطمینان فشار

طبق استاندارد استاندارد DIN 3320، در مجموع 07 نوع شیر اطمینان فشار وجود دارد:

  1. شیر اطمینان استاندارد – شیری که در آن دهانه به درجه بالابری می رسد که تنها لازم است در یک افزایش فشار بیش از 10٪ تخلیه شود (شیر با عملکرد نوع پاپ مشخص می شود و گاهی اوقات به عنوان بالابر بالا شناخته می شود).
  2. سوپاپ اطمینان کامل بالابر – شیر اطمینانی که به سرعت در یک افزایش فشار 5٪ تا بالابر کامل باز می شود که توسط طراحی محدود شده است. میزان بالابر تا باز شدن سریع (محدوده متناسب) نباید بیشتر از 20 درصد باشد.
  3. شیر اطمینان با بار مستقیم – شیر اطمینانی که در آن نیروی باز شدن زیر دیسک سوپاپ با نیروی بسته شدن مانند فنر یا وزنه مخالفت می کند.
  4. شیر اطمینان متناسب – شیر اطمینانی که کم و بیش به طور پیوسته نسبت به افزایش فشار باز می شود. باز شدن ناگهانی در محدوده 10 درصدی بالابر بدون افزایش فشار رخ نخواهد داد. پس از باز شدن در فشار بیش از 10٪، این شیرهای اطمینان به بالابر لازم برای تخلیه جریان جرم دست می یابند.
  5. شیر اطمینان دیافراگمی – یک شیر اطمینان با بارگذاری مستقیم که در آن عناصر و فنرهای متحرک و دوار خطی در برابر اثرات سیال توسط یک دیافراگم محافظت می شوند.
  6. سوپاپ ایمنی دم – یک شیر اطمینان با بار مستقیم که در آن عناصر و فنرهای کشویی و (قطی یا کامل) چرخان در برابر اثرات سیالات توسط یک دم محافظت می شوند. دم‌ها ممکن است به گونه‌ای طراحی شوند که تأثیرات فشار برگشتی را جبران کنند.
  7. شیر اطمینان کنترل شده – این نوع شیر اطمینان فشار از شیر اصلی و یک دستگاه کنترل تشکیل شده است. همچنین شامل شیرهای اطمینان با عمل مستقیم با بارگذاری تکمیلی است که در آنها تا رسیدن به فشار تنظیم شده، نیروی اضافی نیروی بسته شدن را افزایش می دهد.

فرآیند PSV Popping Test

فرآیند PSV Popping Test

تست پاپ PSV یا تست پاپ ، تست فشار مجموعه ای از شیرهای اطمینان فشار است. این کار با کمک هوای فشرده انجام می شود که اجازه می دهد آن را در ورودی PSV جریان دهد تا زمانی که باز شود. سپس فرد مجاز برای کالیبراسیون PSV نیروی باز شدن را با فشار تنظیم شده مقایسه می کند تا ببیند آیا شیر خوب کار می کند یا خیر.

هنگامی که فشار ورودی شیر اطمینان فشار از فشار آستانه فراتر رود، عمل “پاک کردن” ایجاد می شود تا زمانی که فشار سیستم به حداقل فشار تعیین شده کاهش یابد. سپس شیر اطمینان فشار خود را تنظیم مجدد می کند و به طور خودکار بسته می شود.

مراحل فرآیند تست PSV popping

یک شیر اطمینان فشار در مراحل زیر در حال آزمایش است:

مرحله 1

قبل از آزمایش، فشار تنظیم باید توسط شیر اطمینان فشار تعیین شود. یک PSV که به درستی تولید و سرویس شده است، دارای فشار تنظیمی بر روی برچسب است که روی بدنه PSV پرچ شده است.

گام 2:

فشار ورودی را با استفاده از هر منبع خارجی به آرامی افزایش دهید تا زمانی که صدای پوپوی قابل شنیدن آزاد شود. از خواندن آن لحظه دقیق یادداشت کنید.

مرحله 3:

فشار را به تدریج کاهش دهید و فشار مجدد را ثبت کنید، یعنی فشاری که در آن شیر بسته می شود. در صورتی که منبع فشار دارای حجم بسیار کم باشد، فوراً این اتفاق می‌افتد، بنابراین ثبت فشار صندلی بسیار دشوار می‌شود.

مرحله 4:

هر چند بار که لازم است تکرار کنید، اما در حالت ایده‌آل، 03 بار انجام می‌شود تا خوانش‌های مورد نیاز برای ردیابی تمام اندازه‌گیری‌های فشار برای تأیید ردیابی شود.

حتی اگر تکنیک اساسی آزمایش PRV نسبتا ساده است، نتایجی را بر اساس مشاهدات ساده ایجاد می کند. ارائه گواهینامه های امضا شده امکان ردیابی جزئی به غیر از خطای تکنسین را فراهم می کند.

نکات ایمنی برای تست پاپینگ

اقدامات احتیاطی ایمنی که در هنگام تست پاپ آپ PSV باید رعایت شود به شرح زیر است:

  1. همیشه در محدوده فشار پایه تست بمانید.
  2. تست پاپ آپ باید فقط به یک فرد کاملاً آموزش دیده اختصاص داده شود.
  3. همیشه از نصب صحیح پایه تست اطمینان حاصل کنید.
  4. خروجی شیر باید همیشه دور از اپراتور باشد.
  5. هر فرد در ناحیه آزمایش باید از محافظ چشم استفاده کند.

روش های تست PSV

قبل از راه اندازی یک PSV، هر شیر اطمینان فشار باید برای محافظت از تجهیزات در برابر فشار بیش از حد آزمایش شود. بنابراین مهم است که هر PSV باید آزمایش شود. 2 روش برای آزمایش شیر اطمینان فشار وجود دارد:

  1. تست رومیزی PSV و
  2. تست درون خطی یا آنلاین PSV

تست رومیزی شیر اطمینان فشار

تست نیمکتی محبوب ترین نوع روش برای آزمایش شیرهای اطمینان فشار است زیرا امکان آزمایش PSV را در محیط کارگاه کنترل شده می دهد. آزمایش شیرهایی که قبلاً در سیستم نصب شده اند، نیاز به خاموش شدن سیستم دارد.

تست رومیزی PSV مستلزم برداشتن شیر فشار شکن از موقعیت خود و سپس انجام یک تست عملکردی کامل برای بررسی رفتار شیر در صورت فشار بیش از حد است.

به همین ترتیب، تست PSV به ازای هر آزمایش شیر در تست نیمکت هزینه کمتری دارد. اما اگر تجهیزات خاموش شود یا حذف PSV برای اهداف آزمایشی لازم باشد، می تواند منجر به از دست دادن تولید شود.

تست درون خطی شیر اطمینان فشار

هنگامی که یک PSV نیازی به حذف شیر از نصب یا خاموش کردن آن نداشته باشد، سیستم را “تست PSV درون خطی یا آنلاین” می نامند. یک تکنسین با صلاحیت می تواند سوپاپ ها را در سیستم با استفاده از تجهیزات تست شیر اطمینان درون خطی آزمایش کند تا نقطه تنظیم واقعی را تعیین کند.

آزمایش PSV در محل ثابت می کند که مقرون به صرفه است زیرا نیازی به تعطیلی کارخانه ندارد. اما از سوی دیگر، هزینه های تست هر PSV بسیار بالاتر است.

تست انباشتگی  (تجمیع)

آزمایش انباشتگی PSV یک تست ایمنی دیگر است که تعیین می کند آیا شیرهای اطمینان می توانند مایع را به اندازه کافی سریع آزاد کنند تا فشار را در بیش از 10٪ حفظ کنند. در این آزمایش شیر اطمینان فشار، شیر اصلی توقف بخار بسته می شود.

مشعل نصب شده روی آن نشان می دهد که فشار بخار بیش از 10٪ افزایش نمی یابد قبل از اینکه شیر اطمینان فشار بخار اضافی را در جو آزاد کند.

و همچنین هنگامی که با PSV نصب شده تحت فشار بیش از حد قرار می گیرد، پاپ آپ است. فشاری که در آن PSV بازشو نشان دهنده رفتار PSV است.

تنظیم کالیبراسیون شیر اطمینان فشار

تنظیم کالیبراسیون همانند گیج فشار است با این تفاوت که PSV نمایشگری برای بررسی فشار خروجی ندارد.

02 نوع راه اندازی وجود دارد که می توان آنها را پیاده سازی کرد که به شرح زیر است:

  1. با استفاده از یک پمپ پنوماتیک به عنوان منبع فشار که با نمایشگر نیز فعال می شود تا فشار خروجی پمپ را نشان دهد.
  2. با استفاده از گاز نیتروژن یا هوای فشرده به عنوان منبع فشار.

کالیبراسیون شیر اطمینان فشار یا استانداردهای مرجع تست نیاز دارد:

  1. یک ماژول فشار یا یک گیج تست
  2. Fluke 754 به عنوان نمایشگر برای ماژول فشار
  3. یک منبع فشار مانند گاز فشرده، گاز نیتروژن یا پمپ پنوماتیک
  4. مجموعه اتصالات

روش کالیبراسیون:

  1. نقطه تنظیم فشار سنج را تعیین کنید و این نقطه تنظیم را برای پیش بینی باز شدن شیر هنگام کنترل منبع فشار ثبت کنید.
  2. پس از انجام تنظیمات فوق، از عدم نشتی اطمینان حاصل کنید.
  3. فشار را تا زمانی که رها شدن ناگهانی یا عمل پاپ آپ مشاهده شود افزایش دهید.
  4. فشار نمایش داده شده را در استاندارد بررسی کنید و در برگه داده اندازه گیری (MDS) خود ثبت کنید.
  5. به آرامی جریان فشار را کاهش دهید سپس بسته شدن شیر را مشاهده کنید، این مقدار فشار مجدد است – آن را ثبت کنید
  6. این روش را تا 3 بار تکرار کنید.
  7. برای جلوگیری از تنظیم غیرمجاز، برچسب زدن و مهر و موم را فراموش نکنید.

چرا کالیبراسیون برای شیر اطمینان فشار لازم است؟

هر شیر اطمینان فشار دارای یک فشار تنظیم شده است که روی صفحه ای که به بدنه آن پرچ می شود حک شده است. فشار تنظیم شده باید قبل از اینکه برای هر سیستم یا تجهیزات نگهدارنده فشار قابل استفاده باشد، بررسی شود. برخی از دلایلی که ما نیاز به انجام تست کالیبراسیون PSV داریم به شرح زیر است:

  1. برای تأیید آن، PSV هنوز در فشار تعیین شده است.
  2. این به عنوان بخشی از نگهداری پیشگیرانه برای شرایط کاری مناسب منظم انجام می شود.
  3. تمام قطعات مکانیکی آن را تست کنید که آیا درست کار می کند یا خیر.
  4. برای بررسی هرگونه آلودگی مانند گرد و غبار یا زباله‌هایی که با مایع خارج می‌شوند و می‌توانند روی آب بندی مجدد دیسک تأثیر بگذارند که ممکن است منجر به نشتی شود.
  5. گاهی اوقات مشاهده شده است که وضعیت بسته شیر برای مدت طولانی تری فعال نمی شود. این روی فشار تنظیم شده تأثیر می گذارد، بنابراین آزمایش شیر یک تمرین خوب است.

مراحل مشاهده کالیبراسیون PSV

3 مرحله مشاهده کالیبراسیون PSV به شرح زیر است:

  1. فشار تنظیمی : این مقدار فشار زمانی است که شیر به سرعت پاپ می کند یا فشار را آزاد می کند. تلرانس معمولاً 3 درصد فشار تنظیم شده است.
  2. فشار بیش از حد : این فشار بالاتر از فشار تنظیم شده در نقطه ای است که دریچه به طور کامل باز می شود. تحمل آن تا 10 درصد بالاتر از فشار تنظیم شده است.
  3. فشار بسته شدن : این فشار به عنوان فشار مجدد شناخته می شود. زمانی که سوپاپ به طور کامل بسته می شود و آزاد شدن آن متوقف می شود، قرائت فشار است.

PSV کاملاً مکانیکی است. می توان آن را تعمیر یا تنظیم کرد. تنظیم ساده است، فقط به ابزار و تکنیک های مناسب نیاز دارید.

PSV دارای فشار تنظیم شده ای است که با قدرت فنر نصب شده در داخل آن تعیین می شود. هرچه فنر بیشتر فشرده شود، فشاری که می تواند تحمل کند یا ایجاد کند قوی تر یا بیشتر می شود.

برای تنظیم فشار تنظیم شده، باید با چرخاندن پیچ تنظیم که درست بالای فنر قرار دارد، تراکم و/یا افزایش طول فنر را تغییر دهیم.

3 مرحله برای انجام تنظیمات:

  1. با برداشتن درپوش کاپوت، حلقه ای با پیچ نمایان می شود
  2. برای دسترسی به پیچ تنظیم، پیچ قفل حلقه مانند را باز کنید
  3. پس از باز شدن قفل، پیچ تنظیم را بچرخانید (در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت) تا در محدوده مورد نظر تنظیم شود.

نتیجه

شیر اطمینان فشار یا PSV آخرین خط دفاعی برای تمام سیستم ها و تجهیزات نگهدارنده فشار است که از فشار بیش از حد محافظت می کند. عملکرد فشار کاملاً یک سیستم مکانیکی است، بنابراین قبل از نصب آن در عملیات باید تأیید شود.

در حین کالیبراسیون یا تست PSV popping می تواند خطرناک باشد. بنابراین، مراقبت از اپراتور و تکنسین تست باید انجام شود تا همه فرآیندها ایمن و بی ضرر باشند.

تست PSV popping را می توان بعد از نصب یا قبل از نصب انجام داد. در هر دو مورد، روش آزمایش و محیط آن می تواند برای مشاهده نتیجه متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *