مراحل تعمیر رگلاتور

تعمیر رگلاتور

رگلاتور

به منظور بالا بردن بهره وری و گسترش بازه خدمات و افزایش طول عمر اجزای تجهیزات از جمله مهمترین کارهایی که می توان انجام داد ، تعمیر و نگهداری رگلاتورها می باشد . انجام تعمیرات منظم و نگهداری از آن ها موجب می شود تا علاوه بر کاهش میزان خرابی و هدر رفت زمان ، موجب بالا رفتن سطح ایمنی در محیط کاری نیز می شود .

سرویس رگلاتور :

میزان خورندگی طبیعی هر گاز و سازگاری آن با جنس رگلاتور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به همین دلیل  در انجام عملیات سرویس رگلاتور ، خواص فیزیکی گاز مورد استفاده بررسی می شود .

تست نشتی رگلاتور :

تست نشتی رگلاتور ، زمانی که  تحت فشار هستند و گاز از آن عبور می کند انجام می شود .بدین منظور باید ورودی ها و خروجی های موجود در هسته تماما کنترل شوند . برای تست نشتی ، ساده ترین و راحت ترین روش و در عین حال کم خطرترین روش استفاده از کف می باشد . برای انجام این کار اطراف تمامی خروجی ها و ورودی ها را به کف آغشته می نمایند و در صورتی که حباب ایجاد شد ، نشان دهنده ی نشتی می باشد . در سیستم های تحت فشار برطرف کردن نشتی می تواند بسیار خطر ساز باشد و برای این کار بهتر است تا فشار از سیستم تخلیه شود و سپس نشتی برطرف گردد . پس از اینکه نشتی برطرف شد لازم است تا مجددا تست نشتی صورت گیرد و در صورت نشتی مجدد با کارشناسان مربوط به این کار تماس حاصل شود .

نکته مهم : دقت نمایید که در صورتی که گاز مورد استفاده سمی باشد تمامی مراحل تست نشتی به وسیله ی گاز بی اثر همچون هلیوم و نیتروژن انجام شود . از انجام این تست با گازهای سمی باید خود داری شود .

تست خزش در رگلاتور

به پدیده ای در رگلاتور ها که در آن فشار رگلاتور به صورت خودکار تغییر کرده و به فشار تنظیم شده افزایش می یابد پدیده ی خزش گفته می شود . این امر به دو دلیل اتفاق می افتد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .

دلیل اول رخ دادن پدیده ی خزش به علت تغییر حالت فنر رگلاتور در اثر توقف جریان گاز و تجمع فشار در هسته رگلاتور می باشد . فنر رگلاتور باید با متوقف شدن جریان گاز در موقعیت جدید قرار گیرد تا سبب ایجاد تعادل مجدد ، کاهش فشار در داخل هسته رگلاتور و در نهایت ثبات در فشار خروجی شود .

دلیل دوم ایجاد پدیده ی خزش که جالب ترین علت خزش می باشد به دلیل وجود یک جسم خارجی در حد فاصل سوپاپ ورودی به هسته رگلاتور و نشیمنگاه می باشد . این امر موجب یکسان شدن فشار ورودی و خروجی می شود و تمامی خطوط لوله و تجهیزات بدون هیچ حفاظی در معرض فشار بالا قرار می گیرند . شایع ترین علت نارسایی رگلاتورها وجود یک جسم خارجی در نشیمنگاه سوپاپ  می باشد .

تست خزش : برای انجام تست لازم است تا خروجی رگلاتور با بستن شیر خروجی ایزوله شود . و سپس باید شیر تنظیم رگلاتور در خلاف عقربه ساعت به منظور بسته شدن چرخانده شود . شیر سیلندر گاز زمانی که گیج ورودی رگلاتور ، فشار سیلندر متصل به آن را نشان می دهد باید بسته شود . در مرحله بعد به منظور بالا بردن فشار داخل رگلاتور و رسیدن آن به 50 درصد گیج خروجی باید شیر تنظیم رگلاتور برای بازشدن  در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود .

بعنوان مثال در صورتی که گیج خروجی 10 بار باشد فشار تا 5 بار بالا برده می شود . سپس مجددا شیر تنظیم رگلاتور را در جهت مخالف عقربه های ساعت برای بسته شدن می چرخانند اما باید در این مرحله به گیج فشار خروجی دقت شود تا فشار پایین نیاید . بعد از 15 دقیقه لازم است مجددا گیج فشار خروجی چک شود و در صورتی که تغییری در آن مشاهده گردد ، نشان دهنده ی ایجاد پدیده ی خزش در رگلاتور می باشد . بنابرین لازم است تا رگلاتور از سیستم جدا شده و رگلاتور جدید جایگزین شود .

استفاده از فیلتر در ورودی سیستم های گازی مانع از ورود گرد و غبار و ورود مواد خارجی به سیستم می شود و  از بروز خسارات و تحمیل هزینه های اضافی جلوگیری می کند .

لازم است تاقبل از استفاده از خطوط لوله آن ها را با فشار هوا شستشو داد تا عاری از هر گونه ماده خارجی باشد .

شستشو با گاز بی اثر :

برای اینکه در هنگام استفاده از گازهای خلوص بالا و مخلوط های گازی که در آن ها کیفیت و خلوص از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ، در رگلاتور نا خالصی وجود نداشته باشد و سبب افت کیفیت گاز نشود ، عملیات شست و شو انجام می شود .

رعایت ایمنی و احتیاطات زمانی که با گازهای سمی و خورنده ، آتش زا و اکسید کننده سر کار داریم از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد . این گازها نیاز به تجهیزات کنترل خاص دارند . کیفیت و سازگاری تجهیزات انتقال و کنترل گاز ( خطوط لوله ، رگلاتور و … ) نقش مستقیمی در کیفیت گاز نهایی وارد شده به سیستم دارد .

شستشوی رگلاتور با گاز بی اثر همچون نیتروژن از جمله کارهایی می باشد که بعد از هر نوبت استفاده از رگلاتورهای نصب شده در مسیر گازهای خورنده باید انجام شود . بنابرین شستشوی رگلاتورها به منظور حفظ کیفیت گاز و کلیه تجهیزات و همچنین گرفتن نتیجه نهایی صحیح لازم می باشد .

چگونه باید رقیق سازی و شست و شو را انجام داد؟

نحوه و روش رقیق سازی از جمله مهمترین مسائل شست شوی رگلاتور و خطوط متصل به آن می باشد . در زیر به مراحل انجام رقیق سازی و شست شو اشاره می کنیم .

  1. ابتدا رگلاتور باید به سیلندر گاز خالص متصل شود که برای این کار از شیر سه راهی استفاده می شود . یک طرف شیر سه راهی به رگلاتور و طرف دیگر آن به تجهیزات خود متصل می شود و طرف سوم را نیز به عنوان خط تخلیه استفاده می نمایند . باید مسیر شیر سه راهی به تخلیه بسته شود و در این مرحله حد فاصل رگلاتور و تجهیزات شسته می شوند .
  2. در مرحله بعد شیر رگلاتور را می بندند و مسیر تخلیه نیز بسته می باشد و خروجی رگلاتور باید باز شود
  3.  به منظور رسیدن فشار داخل هسته و ورودی رگلاتور به فشار سیلندر لازم است تا برای چند لحظه شیر سیلندر را باز نمود . این مرحله باید به سرعت انجام شود زیرا امکان به وجود آمدن جریان معکوس و ورود نا خالصی ها به داخل سیلندر با بالا رفتن فشار رگلاتور وجود دارد .
  4. در این مرحله برای راه افتادن جریان گاز شیر تنظیم باز می شود و برای این که گاز شست شو به همراه ناخالصی های موجود از سیستم خارج شود لازم است تا شیر تخلیه نیز باز شود . برای اینکه شستشو به صورت صحیح و مطمئن انجام شود لازم است تا این عملیات حداقل 3 الی 5 بار انجام شود .

تعمیرات اساسی در رگلاتور

برای اطمینان بیشتر لازم است تا تمامی رگلاتور ها به منظور بررسی ، تعمیرات اساسی و تائید عملکرد صحیح ،  بعد از گذشت مدت مشخصی از سیستم جداشده و به شرکت تامین کننده ارسال شوند .

جایگزینی رگلاتور

لازم است تا پس از مدت مشخصی رگلاتورها قبل از این که به صورت ناگهانی سبب بروز مشکل شوند با رگلاتور جدید جایگزین شوند .

جهت دریافت مشاوره خرید رگلاتور آب با شماره 04191010305 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *