هر چند وقت یکبار باید شیرهای فشار شکن را تعویض کرد؟

زمان تعویض شیرهای فشار شکن

شیر فشار شکن چگونه کار می کند؟

آب وارد شده به PRV منقبض شده و به محفظه داخلی شیر فشار داده می شود. محفظه توسط یک دیافراگم و دیسک فنری کنترل می شود. هنگامی که فشار آب در نوسان است، PRV به حفظ جریان ثابت و فشار آب ایمن کمک می کند.

یک PRV فقط تا زمانی کار می کند که فشار منبع آب از فشار از پیش تعیین شده PRV پایین نیاید.

زمان تعویض شیرهای فشار شکن

شیرهای فشار شکن مهمترین قطعات تجهیزات ایمنی در تاسیسات یا در امتداد سیستم خط لوله هستند. هیچ حاشیه ای برای خطا وجود ندارد. PRV های شما باید هر بار کار کنند. بنابراین چگونه می دانید که چه زمانی می توانید با تعمیر کار کنید، یا زمان تعویض آنها فرا رسیده است؟

بهترین راه برای افزایش عمر نگهداری پیشگیرانه است. به طور کلی، ما برنامه زیر را توصیه می کنیم:

  • تست هر 12 ماه
  • هر سه تا پنج سال یکبار تعمیر کنید

در بسیاری از موارد، آزمایش و تعمیر منظم شیر اختیاری نیست. اجباری است. اما چگونه می توان فهمید که زمان تعویض فرا رسیده است؟ سه دفعه وجود دارد که باید در مورد تعمیر یا تعویض شیرهای فشار خود فکر کنید.

  1. پس از تخلیه

شیرهای فشار شکن به گونه ای طراحی شده اند که برای کاهش فشار در سیستم شما باز می شوند و سپس دوباره بسته می شوند. در یک محیط تمیز، ممکن است بتوانند چندین بار بدون مشکل باز و بسته شوند. اما، در برخی موارد، هنگامی که یک سوپاپ باز می شود، زباله ها می توانند به صندلی سوپاپ نفوذ کنند، که می تواند از بازگشت سوپاپ به حالت بسته اولیه خود جلوگیری کند.

پس از تخلیه، شیر خود را از نظر نشتی بررسی کنید. اگر نشتی بیش از تنظیمات اولیه باشد، زمان تعمیر فرا رسیده است.

  1. با توجه به الزامات قضایی محلی

در برخی از مکان‌ها و صنایع، مقررات تعیین می‌کند که شیرها تا چه زمانی مجاز به کار هستند قبل از نیاز به تعمیر یا تعویض. به عنوان مثال، بازرس دولتی شما ممکن است بخواهد که شیرهای شما به طور کامل جدا شده، بازرسی، تعمیر و هر پنج سال یکبار آزمایش شوند. در موارد شدید، مانند یخ زدن یک شیر، صلاحیت محلی تعویض را الزامی می کند.

برای شیر ها و کاربردهای کوچکتر، می توانید شیر خود را با بلند کردن اهرم تست کنید. البته توجه داشته باشید که نباید این کار را زیاد انجام دهید.

  1. بسته به خدمات و کاربرد آنها

سرویس و کاربرد یک شیر برای طول عمر آن تأثیر می گذارد. شیرهایی که برای سرویس تمیز استفاده می شود، مانند بخار، می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد – اگر خیلی نزدیک به نقطه تنظیم کار نشود و برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مناسب را دریافت کند، به راحتی 20 سال دوام می آورد. از سوی دیگر، شیرهایی که برای سرویس اسید استفاده می شود، خیلی نزدیک به نقطه تنظیم کار می کند، یا در معرض کثیفی یا زباله در سیستم قرار دارد، باید بیشتر تعویض شود – مثلا هر 10 سال یکبار.

آیا تعمیر یا تعویض مقرون به صرفه تر است؟

هزینه تعویض PRV بسیار کمتر از زمان و قطعاتی است که برای تعمیر نیاز دارد. با این حال، بسته به اندازه و تعداد PRV هایی که نیاز به تعویض دارند، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ممکن است در دراز مدت هزینه کمتری برای شما داشته باشد.

به طور کلی، توصیه می کنیم در صورت امکان، شیرآلات خود را تعمیر کنید تا بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود ببرید. با این حال، گاهی اوقات، جایگزینی به سادگی مقرون به صرفه تر از تعمیر است.

بنابراین چگونه متوجه می شوید که چه زمانی نیاز به تعویض دارید در مقابل زمان هایی که تعمیر کافی است؟

روشهای تشخییص زمان تعویض شیرهای فشار شکن

در اینجا پنج راه برای تشخیص اینکه PRV شما نیاز به جایگزینی دارد آورده شده است.

سن PRV

فنر در دیافراگم می تواند به مرور زمان کشش را از دست بدهد. مطمئن شوید که PRV خود را هر 4 تا 5 سال یکبار تعویض می کنید تا از مشکلات ناشی از سن جلوگیری کنید.

موقعیت جغرافیایی

اگر شرکت شما در بیابان واقع شده است، آب و هوای محلی می تواند برای مهر و موم PRV سخت باشد.

استفاده از PRV

میزان استفاده از PRV نیز به میزان سایش و پارگی آن کمک می کند. قانون کلی این است که پس از هر بار تخلیه یک PRV جایگزین شود. با این حال، PRV های پرمصرف ممکن است به تعویض های مکرر بیشتری از آن نیاز داشته باشند.

فشار آب

اگر به جای تند شدن آب به صورت قطره ای از آب خارج شود، این نشانه ای است که ممکن است زباله ها مسدود شده باشند. در این صورت لوله ها را تمیز کرده و دوباره تست کنید. اگر فشار آب همچنان پایین است، وقت آن است که PRV خود را جایگزین کنید.

نشتی و صداهای عجیب

نشتی شیر PRV معمولاً به این معنی است که یک سوراخ در شیر شما وجود دارد. اگر مشاهده کردید که ی فشار نشتی دارد، سیل می‌آید، یا اگر صداهای عجیبی از PRV خود می‌شنوید، زمان تعویض فرا رسیده است.

در هر صورت، مطمئناً هزینه تعویض سوپاپ کمتر از پرداخت هر گونه خسارتی است که ممکن است در اثر نگه داشتن شیر در زمان اوج خود متحمل شوید!

به طور کلی، گفتن دقیق مدت زمان دوام شیرهای فشارشکن دشوار تا غیرممکن است. این به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سرویس، سیستم و نحوه عملکرد شیرها. بهترین راه برای حفظ عملکرد صحیح شیرها و تشخیص زمان نیاز به تعویض، قرار دادن آنها در یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم است که به طور ایده آل توسط یک نرم افزار مدیریت سوپاپ پشتیبانی می شود.

در جاسه ، ایمنی شما اولویت اول ما است. خدمات تعمیر شیر فشار شکن ما می تواند شیرهای شما را در بالاترین سطح کارایی خود حفظ کند.

چه زمانی زمان تعویض شیر فشار شکن فرا می رسد؟

تقریباً 99٪ از خرابی های PRV به دلیل مشکلات نصب یا نصب مجدد رخ می دهد.

و هنگامی که یک PRV از کار بیفتد، می تواند منجر به انفجار شود. تجهیزات آسیب دیده، اختلال در جریان کلمات و حتی جراحت ممکن است ایجاد شود.

چرا وقتی می توانید به راحتی تشخیص دهید که شیر فشارشکن نیاز به تعویض یا تعمیر دارد، این ریسک را بپذیرید.

اگر در مورد طول عمر یا وضعیت PRV خود می‌پرسید، در اینجا راهنمایی برای دانستن زمان دریافت PRV جدید است.

چگونه PRV خود را آزمایش کنیم

هنگامی که یک PRV به دلیل سن یا نقص عملکرد از کار می افتد، می تواند منجر به انفجار شود. آزمایش منظم PRV هر 6 ماه برای عیب‌یابی و رفع مشکلات توصیه می‌شود، اما الزامات محلی خود را برای استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر بررسی کنید.

برای تست PRV خود برای عملکرد بهینه، این مراحل را دنبال کنید.

  1. اهرم تست را چندین بار بالا و پایین بیاورید و مطمئن شوید که آب از آن خارج شده و به سمت لوله جریان می یابد
  2. برای جلوگیری از نشتی فشار را کم کنید، اهرم تست را تعویض کنید و فشار را افزایش دهید
  3. مطمئن شوید که لوله عاری از نمک معدنی، زنگ زدگی و خوردگی باشد
  4. اگر این تست با شکست مواجه شد، زمان تعویض فرا رسیده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *