نصب شیر اطمنیان

توصیه های مهم نصب، از جمله جابجایی، شرایط کارخانه، پیکربندی لوله کشی، علامت گذاری و ملاحظات نویز.

سفتی جایگاه

سفتی جایگاه یک نکته مهم در هنگام انتخاب و نصب یک شیر اطمینان است، زیرا نه تنها می تواند منجر به از دست دادن مداوم مایع سیستم شود، بلکه نشت می تواند باعث خراب شدن سطوح آب بندی شود که می تواند منجر به درآمدن زودهنگام شیر از محل قرارگیری شود.

سفتی جایگاه تحت تأثیر سه عامل اصلی است. اولاً با ویژگی های شیر اطمینان، ثانیاً با نصب شیر اطمینان و سوم، با عملکرد شیر اطمینان.

 نصب شیر اطمینان

هنگامی که یک سوپاپ برای اولین بار به عنوان بخشی از روش عمومی راه اندازی کارخانه برداشته می شود، اغلب ممکن است آسیب جایگاه رخ دهد، زیرا اکثر اوقات، کثیفی و زباله در سیستم وجود دارد. برای اطمینان از اینکه مواد خارجی از شیر عبور نمی کنند، سیستم باید قبل از نصب شیر اطمینان خارج شود و شیر باید در جایی نصب شود که کثیفی، رسوب و زباله ها نتوانند جمع شوند.

همچنین در کاربردهای بخار، کاهش تمایل به نشتی با نصب شیر بسیار مهم است تا کندانس نتواند در سمت بالادست دیسک جمع شود. این را می توان با نصب شیر اطمینان بالای لوله بخار همانطور که در شکل 9.5.1 نشان داده شده است به دست آورد.

نصب شیر اطمینان

در جایی که شیرهای اطمینان در زیر لوله نصب می شوند، بخار متراکم می شود، لوله را پر می کند و سمت بالادست محل قرارگیری شیر اطمینان را خیس می کند. این نوع نصب توصیه نمی شود اما در شکل 9.5.2 برای اهداف مرجع نشان داده شده است.

روش نصب شیر اطمینان

همچنین، اطمینان از اینکه لوله‌های پایین دست به خوبی زه‌کشی می‌شوند، همیشه ضروری است تا سیل پایین دست (که می‌تواند باعث خوردگی و نشت نیز شود) رخ ندهد، همانطور که در شکل 9.5.3 نشان داده شده است.

عملکرد شیر اطمینان

عملکرد شیر اطمینان

هنگامی که کثیفی یا رسوب روی جایگاه نشسته است، نشت نیز می تواند اتفاق بیافتد.

اکثریت قریب به اتفاق مشکلات نشتی شیر اطمینان پس از ساخت و آزمایش اولیه رخ می دهد. این مشکلات معمولاً ناشی از آسیب در حین حمل و نقل و گاهی در نتیجه استفاده نادرست و آلودگی یا به دلیل نصب ضعیف است.

اکثر استانداردهای شیر اطمینان شامل پارامترهای قطعی دقیق نمی شوند. برای کسانی که این کار را انجام می دهند، الزامات و روش های آزمایش توصیه شده معمولاً بر اساس استاندارد API527 است که معمولاً در سراسر صنعت شیر اطمینان استفاده می شود.

روش آزمایش شیر هایی که روی هوا تنظیم شده اند شامل مسدود کردن تمام مسیرهای نشتی ثانویه و در عین حال حفظ شیر در 90٪ فشار تنظیم شده روی هوا است (شکل 9.5.4 را ببینید). خروجی شیر اطمینان به یک لوله با قطر داخلی 6 میلی متر متصل می شود که انتهای آن 12.7 میلی متر زیر سطح آب موجود در یک ظرف مناسب و شفاف نگه داشته می شود. تعداد حباب های تخلیه شده از این لوله در دقیقه اندازه گیری می شود. برای اکثر شیرهای تنظیم شده زیر 70 بار گرم، معیار پذیرش 20 حباب در دقیقه است.

نحوه نصب شیر اطمینیان

برای شیر هایی که روی بخار یا آب تنظیم می شوند، میزان نشتی باید با استفاده از رسانه تنظیم مربوطه ارزیابی شود. برای بخار، یک دقیقه پس از یک دوره تثبیت سه دقیقه‌ای، نباید نشتی قابل مشاهده در پس‌زمینه سیاه مشاهده شود. در مورد آب، مقدار نشتی کوچک، بسته به سطح دهانه، 10 میلی لیتر در ساعت در هر اینچ از قطر اسمی ورودی وجود دارد.

روش فوق می‌تواند زمان‌بر باشد، بنابراین برای تولیدکنندگان بسیار رایج است که از آزمایشی با استفاده از روش‌های جایگزین استفاده کنند، به عنوان مثال، با استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری دقیق جریان که بر اساس پارامترهای تنظیم‌شده در API527 کالیبره شده‌اند.

تحت هیچ شرایطی نباید بار اضافی به اهرم آسانسور وارد شود و همچنین نباید سوپاپ به منظور افزایش سفتی جایگاه بسته شود.

این بر ویژگی های عملیاتی تأثیر می گذارد و می تواند منجر به شکست شیر اطمینان در شرایط فشار بیش از حد شود. در صورت وجود سطح غیرقابل قبول نشت جایگاه، شیر را می توان بازسازی یا تعمیر کرد، اما فقط توسط پرسنل مجاز، کار با تایید سازنده و با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط سازنده.

معمولاً قطعات یدکی عرضه شده شامل فنرها، دیسک ها و نازل ها، مهر و موم های ارتجاعی و واشر می باشد. بسیاری از سوپاپ ها دارای حلقه های نشیمنگاهی هستند که قابل جابجایی نیستند و گاهی اوقات می توان آنها را دوباره نمایان کرد و دوباره در بدنه چرخاند. با این حال، مهم است که اندازه دهانه صندلی دقیقاً مطابق با نقشه های اصلی باشد زیرا این می تواند ناحیه مؤثر را تغییر دهد و متعاقباً بر فشار تنظیم شده تأثیر بگذارد.

علامت گذاری

استانداردهای شیر اطمینان معمولاً در مورد اطلاعاتی که باید روی شیر حمل شود بسیار خاص است. علامت گذاری روی پوسته، معمولاً ریخته گری یا مهر شده، و پلاک نام، که باید به طور ایمن به شیر وصل شود، الزامی است. خلاصه ای کلی از اطلاعات مورد نیاز در زیر ذکر شده است:

روی پوسته:

  • تعیین اندازه.
  • تعیین مواد پوسته.
  • نام سازنده یا علامت تجاری.
  • جهت فلش جریان.

روی پلاک شناسایی:

  • فشار را تنظیم کنید (بر حسب بار گرم برای شیرهای اروپایی و psi g برای شیرهای ASME).
  • شماره استاندارد مربوطه (یا مهر ASME مربوطه).
  • مرجع نوع مدل سازنده
  • کاهش ضریب تخلیه یا ظرفیت تایید شده.
  • منطقه جریان.
  • بالابر و فشار بیش از حد.
  • تاریخ ساخت یا شماره مرجع.

نصب و راه اندازی

شیرهای اطمینان موارد دقیق تجهیزات ایمنی هستند. آنها روی تلورانس های بسته تنظیم شده اند و قطعات داخلی را با دقت ماشین کاری شده اند. آنها در صورت استفاده نادرست یا نصب نادرست مستعد عدم تراز و آسیب هستند.

شیر ها در صورت امکان باید به صورت عمودی حمل شوند و هرگز نباید توسط اهرم آسانسور حمل یا بلند شوند. علاوه بر این، شاخه های محافظ و محافظ های فلنج تا زمان نصب واقعی نباید برداشته شوند. همچنین باید در هنگام حرکت سوپاپ مراقب باشید تا از وارد شدن ضربه بیش از حد به آن جلوگیری شود زیرا این امر می تواند منجر به آسیب داخلی یا ناهماهنگی قابل توجهی شود.

لوله کشی ورودی

هنگام طراحی لوله ورودی، یکی از ملاحظات اصلی این است که اطمینان حاصل شود که افت فشار در این لوله به حداقل می رسد. استاندارد EN ISO 4126 توصیه می کند که هنگام تخلیه، افت فشار کمتر از 3 درصد فشار تنظیم شده باشد. در جایی که شیرهای اطمینان با استفاده از اتصالات “خرد” کوتاه متصل می شوند، لوله ورودی باید حداقل به اندازه اتصال ورودی شیر اطمینان باشد. برای خطوط بزرگتر یا هر خطی که دارای خم یا زانو باشد، اتصال انشعاب باید حداقل دو اندازه لوله بزرگتر از اتصال ورودی شیر اطمینان باشد، در این مرحله اندازه آن به اندازه ورودی شیر اطمینان کاهش می یابد (شکل 9.5.5 a را ببینید). . از دست دادن فشار بیش از حد می تواند منجر به “پچ پچ” شود، که ممکن است منجر به کاهش ظرفیت و آسیب به سطوح نشیمنگاه و سایر قسمت های شیر شود. به منظور کاهش افت فشار در ورودی، می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • قطر لوله را افزایش دهید. (شکل 9.5.5 (الف) را ببینید).
  • اطمینان حاصل کنید که هر گوشه به طور مناسب گرد شده است. استاندارد EN ISO 4126: قسمت 1 توصیه می کند که گوشه ها نباید شعاع کمتر از یک چهارم سوراخ داشته باشند (شکل 9.5.5 (ب) را ببینید).
  • طول لوله ورودی را کاهش دهید.
  • شیر را با حداقل قطر 8 تا 10 لوله در پایین دست از اتصالات ‘Y’ همگرا یا واگرا یا هر خمشی نصب کنید (شکل 9.5.5 (ج) را ببینید).
  • هرگز انشعاب شیر اطمینان را مستقیماً در مقابل شاخه ای در سمت پایین خط بخار نصب نکنید.
  • از انشعاب های برخاستن (مانند سایر فرآیندها) در لوله های ورودی خودداری کنید، زیرا این کار باعث افزایش افت فشار می شود.

نصب شیرهای اطمینان

شیر های اطمنیان باید همیشه در حالتی نصب شوند که کاپوت به صورت عمودی به سمت بالا باشد. نصب شیر در هر جهت دیگری می تواند بر ویژگی های عملکرد تأثیر بگذارد.

لوله های خروجی

دو نوع سیستم تخلیه وجود دارد – باز و بسته. یک سیستم باز مستقیماً در اتمسفر تخلیه می شود در حالی که یک سیستم بسته به همراه سایر شیرهای اطمینان به یک منیفولد تخلیه می شود.

ضروری است اطمینان حاصل شود که سیال نمی تواند در سمت پایین دست یک شیر اطمینان جمع شود، زیرا این کار عملکرد آن را مختل می کند و باعث خوردگی فنر و قطعات داخلی می شود. بسیاری از شیرهای اطمینان با اتصال تخلیه بدنه ارائه می شوند، اگر از این اتصال استفاده نمی شود یا ارائه نمی شود، باید یک تخلیه سوراخ کوچک در مجاورت خروجی شیر نصب شود (شکل 9.5.3 را ببینید).

منیفولدها

اندازه منیفولدها باید به گونه ای باشد که در بدترین حالت (یعنی زمانی که تمام شیرهای منیفولد تخلیه می شوند)، لوله کشی به اندازه ای بزرگ باشد که بدون ایجاد سطوح غیرقابل قبول فشار برگشتی با آن مقابله کند. حجم منیفولد در حالت ایده آل باید با ورود هر خروجی شیر به آن افزایش یابد و این اتصالات باید با زاویه ای بیش از 45 درجه نسبت به جهت جریان وارد منیفولد شوند (شکل 9.5.6 را ببینید). منیفولد نیز باید به درستی محکم شده و در صورت لزوم تخلیه شود.

برای کاربردهای بخار، معمولاً استفاده از منیفولدها توصیه نمی شود، اما اگر به همه جنبه های طراحی و نصب توجه شود، می توان از آنها استفاده کرد.

شیرهای تعویض

شیرهای تعویض

شیرهای تعویض (شکل 9.5.10 را ببینید) به دو شیر اجازه می دهند که در کنار هم نصب شوند، یکی در خدمت و دیگری ایزوله. این بدان معنی است که تعمیر و نگهداری منظم می تواند بدون وقفه در سرویس یا محافظت کشتی انجام شود. شیرهای تعویض به گونه ای طراحی شده اند که هنگام کارکردن، ناحیه عبور هرگز محدود نمی شود.

همچنین می توان از شیرهای تعویض برای اتصال خروجی های شیر اطمینان استفاده کرد تا لوله تخلیه نیازی به تکرار نداشته باشد. عملکرد هر دو شیر تعویض ورودی و خروجی باید به دلایل ایمنی محدود و هماهنگ باشد. این معمولاً با استفاده از یک سیستم محرک زنجیری است که هر دو چرخ دستی را به هم متصل می کند.

هنگام ایجاد افت فشار ورودی شیر اطمینان باید به افت فشار ناشی از شیر تعویض توجه کرد که باید به 3٪ فشار تنظیم شده محدود شود.

فشار ورودی شیر اطمینان

برای اطلاع از قیمت شیر اطمنیان با شماره 04191010305 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *