مزایای شیر فشار شکن

شیرهای فشار شکن

همانطور که می دانیم اختلاف ارتفاع موجب ایجاد فشار در سیالات می شود . در نتیجه در صورتی که لازم باشد تا انتقال آب از یک مکان با ارتفاع زیاد به یک مکان با ارتفاع کم از قبیل انتقال آب از مخزن موجود در بالای کوه به روستایی در دره صورت گیرد ، در لوله و خط انتقال فشار بسیار زیادی ایجاد می شود .

مزایای استفاده از شیر فشار شکن

حدود 1 بار یا یک اتمسفر فشار به ازای هر ده متر اختلاف ارتفاع تولید می شود . بنابراین در مکانی با 87 متر ارتفاع فشار پایین دست 8.7 اتمسفر می باشد ، از طرفی برای تاسیسات خانگی فشار مناسب حدود 2 تا 3 بار می باشد و فشار بیشتر از 4 بار در این تاسیسات آزار دهنده می باشد و خرابی ها و مشکلات زیادی از قبیل ترکیدگی لوله ، ترکیدگی مخزن آبگرم کن ، پاشیدن آب هنگام مصرف و بالا رفتن میزان مصرف آب و … به وجود می آورد که در این صورت لازم است تا فشار آب داخل لوله ها را کاهش داد . شیر فشار شکن یا شیر کاهنده فشار از جمله تجهیزاتی می باشد که برای کاهش فشار در لوله ها به کار برده می شود .  شیر آلات فشار شکن موجب کاهش فشار قبل از خود می شوند و در خروجی خود فشاری ثابت به عنوان مثال شش بار را تحویل می دهند .

  • نکات مورد توجه در مورد شیر فشار شکن :
  • نکته اول : میزان مصرف تاثیری در فشار ثابت خروجی ندارد . منظور این است که فشار ثابت چه در صورت مصرف زیاد و چه در صورت مصرف کم ثابت می باشد و در غیر این صورت نشان دهنده ی خراب بودن شیر فشار شکن و نیاز به تنظیم و سرویس آن می باشد .
  • نکته دوم : کاهش فشار آب را به دو طریق می توان انجام داد . روش اول و اصولی نصب شیر فشار شکن چدنی فلنج دار توسط اداره آب و فاضلاب بر روی خط انتقال می باشد و روش دوم نصب شیر فشار شکن بر روی آب منزل یا محل مصرف توسط مصرف کننده می باشد .

شیر فشار شکن مورد استفاده در مصارف خانگی معمولا دارای سایزهای یک دوم اینچ و سه چهارم اینچ می باشد و بدنه آن از جنس برنز و آلیاژ برنز می باشد .

انواع شیر فشار شکن یا شیر کاهنده فشار

شیر فشار شکن یا شیر های کاهنده که ادارات آبفا و آبفار و سازمان آب از آن ها استفاده می کنند ، دارای سایز های بالاتری می باشند . فواید شیر فشار شکن متفاوت می باشد . این شیر ها از سایز های دو اینچ شروع می شوند و تا سایز 10 اینچ و بالاتر وجود دارند . بدنه ی آن ها از جنس چدن می باشد و  اتصال آن ها فلنچی می باشد . شیر های فشار شکن به طور کلی در دو مدل مستقیم و با مدار فرمان تولید می شوند .

شیر فشار شکن مستقیم :

این نوع شیر ها به شکل کوزه ای مانند می باشد که گاها نیز از جنس خاکستری تولید می شوند و طول عمر آن ها زیاد نمی باشد و معمولا تعمیرات آن ها سخت تر می باشد . در این شیر ها همچنین دقت تنظیم فشار خروجی کمتر می باشد و قیمت آن ها ارزانتر می باشد .

شیر فشار شکن با مدل مدار فرمان :

این نوع شیر ها عملکرد دیافراگمی دارند و با مدار فرمان کنترل می شوند . دقت بالا در تنظیم فشار و همچنین طول عمر زیاد و تنظیم فشار خروجی با ظرافت هر چه تمام تر در دبی های مختلف ، از خصوصیات این شیر های فشار شکن می باشد . این شیر ها قیمت بالاتری دارند اما به دلیل خصوصیات زیاد محبوب شرکت های آبفا می باشند .

جهت دریافت مشاوره رایگان و یا سفارش فشار شکن آب با شماره 04191010305 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *