شیر تنظیم فشار هیدرولیک

همه چیز در مورد شیر فشار شکن

شیر تنظیم فشار هیدرولیک

به انواعی از شیر هایی که با اعمال نیروی الکتریکی یا دستی در سیستم  ، تنظیم فشار می نمایند شیر تنظیم فشار هیدرولیک گفته می شود . این شیرها میزان جریان سیال را ، در یک سیستم هیدرولیک فرایندی به وسیله اعمال نیروی دستی یا الکتریکی قطع و وصل یا تنظیم می نماید .

شیر هیدرولیک ، متشکل از یک شیر می باشد که این شیر به یک مکانیزم بوبین برقی  solenoid یا اهرم دستی و یا دریافت کننده سیگنال از سیستم متصل می باشد که این اهرم توانایی قطع و وصل جریان سیال و یا کنترل آن را دارد . سیستم کنترل در شیر تنظیم هیدرولیک ، دستور انجام این تغییرات را می دهد .

شیر تنظیم فشار هیدرولیک به فراوانی در صنایع مختلف از قبیل صنایع فولاد ، صنایع سیمان ، صنایع شیمیایی ، صنایع خودروسازی ، صنایع معادن ، خطوط تولید ماشین آلات هیدرولیک و … به کار برده می شوند . این شیرها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به نیاز می توان نوع مناسب را تهیه نمود .

انواع تنظیم شیر هیدرولیک

  • شیر هیدرولیک کنترل جریان

  • شیر هیدرولیک کنترل فشار

  • شیر هیدرولیک توزیع کننده پیلوت دار

  • شیر هیدرولیک پروپشنال

  • شیر هیدرولیک ماژولار

  • شیر هیدرولیک یک طرفه

  • شیر سرو هیدرولیک

  • شیر هیدرولیک فشار شکن

  • شیر هیدرولیک اطمینان

موارد کاربرد شیر های ثابت نگهدارنده فشار پیلوت دار

شیر های ثابت نگهدارنده فشار پیلوت دار که به منظور بالا نگه داشتن فشار در بالادست شیر به کار برده می شوند کاربرد های متنوعی دارند . این شیر ها معمولا در تقاطع خطوط لوله به کار برده می شوند ، زیرا درصورتی که در یک جهت مقاومت کم و مصرف بیشتر نسبت به جهت دیگر باشد مسئله فرار آب به وجود می آید .

بنابراین در صورتی که شیر ثابت نگهدارنده فشار بر روی خطوط لوله دارای مقاومت کمتر در برابر جریان  ، نصب شود موجب حفظ فشار در تقاطع خط لوله می شود و در نتیجه آب نیز می تواند به مسیری که دارای مقاومت زیادی در مقابل جریان می باشد هدایت شود . کاربرد دیگر  شیر های ثابت نگه دارنده پیلوت دار در انتقال آب به منبع هوایی و خروجی پمپ ها می باشد .

مشخصات شیر ثابت نگهدارنده فشار فولادی

شیر های ثابت نگه دارنده فشار فولادی ، از نوع پیستونی می باشند و مجهز به مدار فرمان پیلوت دار می باشند . این شیر ها در سایز های  50 – 1000 میلی متر موجود می باشند و فشار کار آن ها 40 – 10 بار می باشد . سوراخ كاري فلنج طبق استاندارد DIN 2501 معادل ISO 7005-1 می باشد .

مشخصات شیر ثابت نگه دارنده فشار چدن داکتیل

این شیر ها از نوع پیستونی مجهز به مدار فرمان پیلوت دار می باشند و دارای سایزهای 50 – 600 میلی متر می باشند . فشار کار آن ها 10 الی 25 بار می باشد و سوراخ کاری فلنج طبق استادارد ISO 7005-2 و تست نهایی آن طبق استاندارد ISO 5208 صورت می گیرد .

مکانیزم عملکرد شیرهای ثابت نگهدارنده :

شیر هیدرولیک

در این شیر ها فشار ورودی ، فشار خروجی و فشار داخل محفظه پیستون و سیلندر دارای عملکرد متقابلی می باشند و زمانی که  میزان فشار ورودی از مقدار فشار تنظیمی کمتر می شود ، فشار زیر دیافراگم شیر پیلوت کاهش پیدا می کند و این امر موجب کاهش مقطع عبور آب توسط نیروی فنر شیر پیلوت می شود و در نتیجه موجب افزایش فشار داخل محفظه پیستون و سیلندر می شود . بنابراین  پیستون شیر اصلی به سمت پایین حرکت می کند و موجب کاهش مقطع عبور آب می شود و این کار تا زمان تثبیت فشار ورودی در فشار تنظیمی انجام می شود . با این عمل فشار تا میزانی که بتواند در خط لوله دارای مقاومت بیشتر جریان پیدا کند ، در تقاطع خط لوله افزایش پیدا می کند .

روش تنظیم و کنترل شیر های ثابت نگه دارنده

شیر هیدرولیک

در شیر های ثابت نگهدارنده  ، تنظیم فشار ورودی با استفاده از پیچ تنظیم فشار روی پیلوت انجام می شود  . نحوه ی عملکرد آن به این گونه است که زمانی که این پیج در جهت عقربه ساعت پیچانده شود ، فشار فنر روی دیافراگم شیر پیلوت افزایش می یابد و در نتیجه فشار وروی برای فشار بیشتر تنظیم می شود و در صورتی که پیچ بر عکس این حالت پیچانده شود موجب کاهش فشار ورودی خواهد شد  . شیر سوزنی موجود در ورودی مدار فرمان کنترل سرعت عملکرد این شیر ها را بر عهده دارد . در این شیر ها نیز همانند سایر شیر ها باید جهت جلوگیری از تجمع هوا تدابیر لازم اندیشیده شود .

دستور العمل نگهداری ، نصب و بهره برداری شیر های فشار شکن

الف ) نکات زیر باید در نگهداری شیر در انبار رعایت شود :

  • شیر ها تا زمانی که نصب نشده اند باید در بسته بندی کارخانه نگهداری شوند .
  • شیر ها باید در محل خشک که دور از تابش خورشید و عاری از گرد و غبار می باشد ، نگهداری شوند .
  • لازم است تا در صورت ماندن شیر به مدت دو سال یا بیشتر در انبار ، در هنگام نصب مجددا تست کنترل شوند .

ب ) نکات زیر باید در هنگام نصب شیر انبار رعایت شود :

  • در هنگام نصب باید در ابتدا از تمیز بودن داخل لوله از اشیاء خارجی اطمینان حاصل شود و سپس نصب انجام شود .
  • باید اطمینان داشت که سطح فلنج های شیر اطمینان تمیز باشند .
  • بهتر است قبل از نصب ، مدار فرمان شیر بازرسی کرد تا در صورت آسیب دیدن در اثر حمل و نقل نسبت به تعمیر و اصلاح آن اقدام شود.

ج ) نکات زیر باید در هنگام نصب شیر فشار شکن رعایت شود :

  • باید از مطابقت فلش نشان دهنده جریان روی شیر با جهت جریان سیال در لوله اطمینان حاصل کرد .
  • باید لوله را با نصب تکیه گاه و پایه مهار نمود و این امر به خاطر اختلاف فشار بین دو طرف شیر فشار شکن و همچنین جلوگیری از حرکت شیر به سمت جلو ضروری می باشد .
  • باید فضای کافی برای انجام تعمیرات در اطراف محل نصب شیر وجود داشته باشد .
  • نصب شیر در حوضچه سر پوشیده می تواند از یخ زدگی آن محافظت نماید و در صورتی که محل نصب شیر فضای آزاد باشد بهتر است تا از عوامل جوی محافظت شود .
  • در موقع نصب شیر باید فاصله بین فلنج ها حداقل 20 میلی متر از طول شیر بزرگتر باشد تا بتوان به راحتی شیر و لاستیک های تحت آب بندی را در محل خود قرار داد .
  • باید فلنج های لوله موازی و در یک راستا باشند .
  • پیچ های اتصال باید بعد از قرار دادن شیر در محل خود به طور ضربدری و به طور یکنواخت محکم شوند .
  • بهتر است قبل از شیر فشار شکن از صافی استفاده شود و عدم نصب آن گاها موجب بروز مشکلاتی می شود .

د ) نکاتی که پس از نصب شیر باید رعایت شود :

لازم است تا در اولین روز عملیات نصب و تنظیم شیر ، مواردی کنترل شود که عبارتند  از :

  • فشار پایین دست کنترل گردد .
  • صافی مدار فرمان و صافی نصب شده قبل از شیر تمیز شود .

شیر های فشار شکن prv

 این شیر ها وظیفه تبدیل اتوماتیک فشار زیاد و متغیر ورودی به فشار کم و ثابت خروجی  را بر عهده دارد . در صورتی در شبکه بعد از شیر فشار شکن مصرف آب وجود نداشته باشد ، شیر فشار شکن به منظور جلوگیری از انباشته شدن فشار استاتیک به طور اتوماتیک جریان را قطع می نماید .

انواع شیر های فشار شکن

  • شیر تقلیل فشار با عملکرد مستقیم

  • شیر تقلیل فشار از نوع پایلوت دار

  • شیر تقلیل فشار از نوع پنوماتیکی

کاهش فشار با بستن شیر فشار شکن به صورت سری

این روش به منظور کاهش فشار در افت فشارهای بالا به کار برده می شوند و کاهش فشار در آن ها در چند مرحله انجام می شود . استفاده از دو شیر برای کاهش فشار برای مواقعی توصیه می شود که فشار اولیه  200 psi یا بیشتر و یا نسبت کاهش فشار 1 به 4 باشد به عنوان مثال برای کاهش فشار از  250 psi تا  50 psi جریانی که تا حد زیادی نوسان دارد ، از دو مرحله کاهش فشار سریالی استفاده می کنیم که در این صورت شیر ها تحت فشار زیادی قرار نمی گیرند و در نتیجه عمر شیر ها طولانی تر می شود .

کاهش فشار با بستن شیر فشار شکن به صورت موازی

در صورتی که بخواهیم افت فشار را به وسیله دو یا چند فشار شکن تامین نماییم از سیستم موازی فشار شکن استفاده می کنیم و در این روش افت فشار بین شیر های فشار شکن تقسیم می شود . در این روش زمانی که یکی از آن ها از سیستم خارج شود ، دیگری وارد سیستم می شود تا وقفه ایجاد نشود . همچنین در شرایطی که برای تامین آب یک ساختمان چند طبقه که برای هر طبقه یک مقدار افت فشار نیاز می باشد ، از سیستم  موازی برای قرار دادن فشار شکن ها در مسیر انتقال استفاده می کنیم .

جهت خرید انواع شیر تخلیه هوا یا ایرنت caseventil ترکیه در ایران با شماره 041391010305 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *