شیر اطمینان تق تقی

شیر اطمینان تق تقی سی اس کیس برای تخلیه بار فشار اضافی در سیستم لوله کشی تولید و به بازار عرضه شده است. این شیرها به عنوان یک بخش از شیرهای ایمنی سیستم لوله کشی شناخته می‌شوند و وظیفه دارند سیال را با فشار متعادل تخلیه کنند، به گونه‌ای که به اجزای سیستم لوله کشی آسیب نرسد.

یک نکته مهم در استفاده از این شیرهای اطمینان در مقایسه با شیر فشار شکن بدنه بزرگ فنری، این است که مصرف‌کننده قادر به تنظیم فشار کاری شیر در یک محدوده خاص نمی‌باشد.

شیر اطمینان تق تقی نوعی تجهیزات ایمنی است که در سیستم‌های بهداشتی خورشیدی برای کاهش فشار بیش از حد و جلوگیری از آسیب دیدن سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب درباره عبارت تق تقی (که در بازار تأسیسات کنترل و ایمنی مرسوم است) این است که شستی قرمز رنگ در قسمت بالای شیر نصب شده است و در صورت افزایش غیرمجاز فشار در شبکه آبرسانی، واکنش نشان می‌دهد. در ادامه، نحوه عملکرد این محصول توضیح داده می‌شود.

از این شیرهای اطمینان می‌توان برای عبور دو سیال آب و هوا استفاده نمود.

آشنایی با شیر اطمینان

شیر اطمینان به شیری گفته می شود که توسط فنر بسته شده و با رسیدن فشار  پشت شیر به یک فشار استاتیکی مشخص ، به سرعت باز می شود و با تخلیه ی آب داخل از بروز خطرات جلوگیری می نماید .  این شیرها معمولا برای سیالات تراکم پذیر به کار برده می شوند .

به طور کلی شیر اطمینان از تجهیزات ایمنی در صنعت می باشند و موجب می شوند تا لوله ها ، شیر آلات ، مخازن تحت فشار و سیستم های گرمایشی و … در شرایط فشاری بیش از فشار طراحی شده ، قرار نگیرند .

این وسیله ی مهم از ضروریات در سیستم های گرمایشی می باشد و وسیله ای فشار شکن خودکار می باشد که توسط فشار بالادستی خود عمل می کند و عملکرد آن بازشدن سریع و تخلیه ی ناگهانی می باشد . شیر اطمینان دارای انواع مختلفی می باشد که شیر اطمینان تق تقی از جمله ی آن ها می باشد .

شیر اطمینان تق تقی از جمله شیر های اطمینان می باشند که نقش مهمی در سیستم های گرمایشی دارند . اساس کار شیر اطمینان تق تقی بسیار راحت می باشد و هدف از کار برد آن ها در سیستم های گرمایشی ، جلوگیری از فشار بیش از حد سیستم می باشد . این شیر ها در سه طیف فشار مختلف با مقادیر 3 بار ، 6 بار و 10 بار به بازار عرضه می شوند .

 طبق استاندارد  EN 1489 این شیرها فشار ثابت می باشند و مصرف کننده قادر به تنظیم فشار در محدوده ی خاص نمی باشد و در نتیجه قابلیت تغییر فشار در آن ها وجود ندارد .  فشار تنظیم شده این شیر ها برای راحتی تشخیص آن ها بر روی درپوش حک می شود .

کاربرد شیر اطمینان تق تقی

شیر اطمینان تق تقی کاربرد های مختلفی دارند و از آن در سیستم های گرمایشی ، بویلر ها و یا دیگ بخار ، تاسیسات آبرسانی ، آبگرمکن ها و پکیج ها و تاسیسات آتش نشانی به کار برده می شود.

نحوه عملکرد شیر اطمینان تق تقی

 شیر اطمینان تق تقی ، با توجه به برآیند دو نیرو در جهت مخالف هم عمل می کنند ، که شامل نیروی فشار فنر به کار رفته در شیر اطمینان و نیروی بخار آب می باشد .

تا زمانی که فشار در داخل سیستم لوله کشی افزایش نمی یابد نیروی بخار آب و هوا در دیافراگم مدار بسته شیر موجب حرکت فنر نمی شود . با عبور سیال از دیافراگم به کف ، تخلیه انجام می شود و شستی شیر اطمینان تق تقی عمل می کند و مانع از افزایش فشار غیر مجاز می شود . این شیر برای دو سیال آب و هوا می توانند به کار برده شوند .

اهمیت استفاده از شیر اطمینان

از جمله مشکلاتی  که در سیستم های گرمایشی از قبیل پکیج و آب گرم کن و …  امکان دارد به وجود  آید ، ترکیدگی دیگ یا منبع و لوله ها در اثر افزایش فشار می باشد که امکان دارد آسیب های زیادی به بار آورد .  در نتیجه به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی  استفاده از شیر اطمینان در آن ها ضروری می باشد . احتمال ترکیدگی لوله ها یا منبع اطمینان در صورت عدم انتخاب صحیح شیر اطمینان بیشتر می باشد .

در زیر به بررسی شیر اطمینان تق تقی 3 بار می پردازیم .

شیر اطمینان سه بار – شیر اطمینان تق تقی

شیر اطمینان سه بار – شیر اطمینان تق تقی معمولا در پکیج ها  و عموما در بلوک رفت به کار برده می شود و اتصال آن به پکیج به صورت فیتینگی و رزوه ای می باشد .

شیر اطمینان سه بار ، در صورت خرابی باید جایگزین شود و خرابی آن ها معمولا با نشت آب مشخص می شود .  در هنگام جایگزینی این شیر ها  باید بار شیر اطمینان در نظر گرفته شود به عنوان نمونه در صورتی که شیر اطمینان سه بار باشد ، باید مجددا شیر سه بار جایگزین شود و از استفاده شیر های اطمینان با بارهای مختلف به جای آن جلو گیری شود .

وظیفه ی شیر اطمینان سه بار در پکیج

شیر اطمینان سه بار در پکیج به منظور جلوگیری از فشار آب به  بالای 3 بار در مدار گرمایش به کار برده می شود و عملکرد آن به گونه ای می باشد که با رسیدن فشار آب مدار گرمایش به بیش از 3 بار ، شیر اطمینان سه بار عملکرد خود را آغاز می کند و با خارج کردن آب از مدار گرمایش ، موجب می شود تا فشار به زیر سه بار برسد و در نتیجه با این کار خطر نشت و ترکیدگی از بین می رود  .

مشخصات فنی شیر اطمینان تق تقی سه بار

جنس بدنه این شیر ها معمولا برنجی می باشد و جنس شفت در آن ها نیز از برنج می باشد . جنس فنر از استیل می باشد و حداکثر فشار آن ها 3 بار می باشد که محدوده ی دمای کاری آن ها از 5 تا 110 درجه سانتی گراد می باشد .

چگونه از کارکرد نادرست شیر تق تقی  یا معیوب بودن شیر اطمینان سه بار باید مطلع شد ؟

از روش های تشخیص معیوب بودن شیر اطمینان 3 بار و عملکرد نادرست آن ، دقت به عملکرد شیر اطمینان می باشد که در صورتی که قبل از رسیدن فشار آب مدار گرمایش به 3 بار ، شیر اطمینان شروع به چکه کردن کند ، این شیر معیوب می باشد  .

همچنین در صورت معیوب بودن آن ها ، فشار آب مدار گرمایش کم کم کاهش پیدا می کند و خطای مربوط به کمبود فشار آب مدار گرمایش ، توسط پکیج صادر می شود .