راهنمای خرید شیر فشار شکن و شیر اطمینان

راهنمای خرید شیر فشار شکن و شیر اطمینان

راهنمای خرید شیر فشار شکن و شیر اطمینان

شیر فشار شکن قطعه ای با اهمیت می باشد که وظیفه کاهش فشار سیال ورودی و همچنین کنترل فشار سیال در خروجی را بر عهده دارد که موجب می شود فشار خروجی کمتر از فشار ورودی باشد . این شیر ها مصارف مختلفی دارند و از آن ها به منظور کنترل فشار بسیار بالای آب در برج های مرتفع ، شبکه گسترده انتقال سیالات ، مخازن بزرگ صنعتی و … به کار برده می شوند و برای سیستم لوله کشی خانگی مناسب نمی باشند .

در این مقاله می خواهیم عملکرد انواع شیر فشار شکن و شیر اطمینان را بررسی کنیم و به تفاوت ها و ویژگی های آن ها بپردازیم .

تفاوت شیر فشار شکن و شیر اطمینان

با توجه به این که شیر اطمینان و شیر فشار شکن دو عملکرد جداگانه دارند و کاربردشان متفاوت می باشد اما بسیاری مواقع به اشتباه هر دو آن ها به عنوان یک نوع محصول شناخته می شوند و به همین دلیل لازم است تا اطلاعات کافی در این زمینه ارائه شود . از جمله تفاوت این دو نوع شیر می توان به مورد زیر اشاره نمود .

زمانی که فشار مخزن از حد معین بالاتر می رود شیر اطمینان به طور کامل باز می شود و بدون نیاز به کمک کنترلر به طور کامل و به یک باره فشار را تخلیه می نماید . اما در مورد شیر های فشار شکن این گونه نیست و با بالارفتن فشار در شیر فشار شکن ، فشار اضافی مخزن با عملکرد کنترلر و با باز شدن دیسک شیر فشار شکن به صورت تدریجی از مخزن خارج می شود .

انواع شیر فشار شکن از نظر عملکرد :

  • شیر فشار شکن مستقیم

  • شیر فشار شکن پایلوت دار

  • شیر فشار شکن پایلوت دار دیافراگمی

  • شیر فشار شکن پایلوت دار پیستونی

عملکرد شیر فشار شکن به زبان ساده

عملکرد شیر فشار شکن به زبان ساده

نیروی فشار آب با بالا راندن فنر و نیروی فنر با پایین راندن فنر موجب خنثی کردن همدیگر می شوند و در نتیجه فشار پایداری در خروجی ایجاد می کنند .

شیر فشار شکن مستقیم

شیر فشارشکن مستقیم

شیر فشار شکن مستقیم بسیار ساده و کوچک می باشند که برای کنترل فشار های کم به کار برده می شوند و موجب کاهش فشار به طور مستقیم می شوند .

شیر فشار شکن پایلوت دار

شیر فشارشکن پایلوت دار

این شیر همانطور که از نامش مشخص است دارای پایلوت می باشند و شیر را به طور مستقیم به کار انداخته و موجب کاهش فشار می شوند . از این شیر برای کنترل فشار های بالا استفاده می شود و دارای دو نوع پیستونی و دیافراگمی می باشند .

شیر فشار شکن پایلوت دار دیافراگمی

شیر فشار شکن پایلوت دار دیافراگمی

این شیر علاوه بر اینکه دارای پایلوت می باشند دارای یک دیافراگم بزرگ نیز می باشند که وظیفه دارند تا شیر را به کار بیاندازند و همچنین قادرند تا نوسانات کاهش فشار را در زمان کنترل جریان به حداقل برسانند . این نوع شیر توانایی کنترل جریان های بالا را دارند و قادر به کاهش فشار زیادی می باشند . این شیر ها در مکان های مختلفی از قبیل صنعت ، پروژه های بزرگ ساختمان سازی ، شبکه های گسترده و پر فشار انتقال و توزیع سیالات ، تجهیزات تهویه مطبوع ، آبیاری و … به کار برده می شوند .

شیر فشار شکن پایلوت دار پیستونی

شیر فشار شکن پایلوت دار پیستونی

در ساخت این شیر ها جهت عملکرد شیر ، پیستون به کار برده می شود  و آن ها در خطوط بخار به طور گسترده به کار برده می شوند و توانایی کنترل بالا در کاهش فشار با نوسانات حداکثر 0.05 MPA  را دارند . این شیرها در صنایع مختلفی از قبیل پروژه های بزرگ ساختمان سازی ، شبکه های گسترده و پر فشار انتقال و توزیع سیالات ، تجهیزات تهویه مطبوع ، آبیاری و … به کار برده می شوند .

انواع شیر فشار از نظر نوع سیال عامل :

  • هیدرولیکی

  • پنوماتیکی

شیر فشار شکن هیدرولیکی

شیر فشار شکن هیدرولیکی

شیر فشار شکن هیدرولیکی  که در صنایع خودرو سازی ، سیمان و فولاد و … به کار برده می شوند ، وظیفه تنظیم جریان سیال در سیستم هیدرولیک را برعهده دارند که به صورت یک اهرم دستی به شیر متصل می باشند .

شیر فشار شکن پنوماتیکی

شیر فشار شکن پنوماتیکی

شیر فشار شکن پنوماتیکی در صنایع کشاورزی ، نساجی ، خودرو سازی ، صنایع غذایی و چوب و … به کار برده می شوند و عملکرد آن ها به گونه ای است که  فشار به وسیله سنسور در آن ها حس می شود و به کنترلر فرستاده می شود .

مزایای شیر فشار شکن

  • نیاز به هزینه زیاد ندارند .
  • نگهداری و نصب آن ها راحت می باشد .
  • طراحی ساده ای دارند .
  • موجب کاهش نشتی می شوند .
  • برای عملکرد نیازی به نیروی خارجی ندارند .
  • اصطحکاک پایین دارند .

معایب شیر های فشار شکن

  • برای استفاده از آن ها محیط کنترلی باید کاملا تمیز باشد .
  • در استفاده از آن ها قابلیت کنترلی رگولاتورها در فشار کم از دست می رود .
  • رگولاتورها با بی صدایی سازگاری ندارند .

روش و مراحل نصب شیر فشار شکن

برای نصب و استفاده از شیر فشار شکن لازم است تا مراحلی انجام شود .

  • باید این نکته را در نظر داشت که شیر های سیستم را باز کرد تا هوای درون سیستم لوله کشی به طور کامل تخلیه گردد .
  • باید دو عدد شیر قطعی و وصلی در دو طرف شیر فشار شکن جهت تسهیل در تعمیر و نگهداری نصب گردد .
  • دقت نمایید که شیر را به صورت عمودی یا افقی و ترجیحا غیر وارونه نصب نمود .
  • باید شیر قطع و وصلی دستی جریان را در قسمت بالا بست و برای دست یابی به فشار مطلوب باید فنر بالایی شیر فشار شکن را پیچاند .
  • در صورت افزایش فشار خروجی باید فنر به صورت ساعتگرد پیچانده شود و به منظور کاهش فشار خروجی باید به صورت پاد ساعتگرد پیچانده شود .

شیر اطمینان چیست ؟

شیر اطمینان از جمله شیرهای حفاظتی می باشند که این کار را با متعادل کردن فشار انجام می دهند . عملکرد آن ها به این گونه هست که با بالا رفتن  فشار سیال ورودی به بیشتر از مقدار تعیین شده به صورت خودکار عمل می نمایند و  با باز شدن سوپاپ و تخلیه سیال موجب می شوند تا فشار به میزان استاندارد برگردانده شود و در نتیجه از خطراتی از قبیل انفجار مخازن پیشگیری شود و  پس از برگرداندن فشار به میزانی کمتر از ماکسیمم فشار شیر اطمینان مورد استفاده ، شیر دو باره بسته می شود . واحد اندازه گیری فشار بر حسب  BAR و یا PSI  می باشد و شیر های اطمینان دارای استانداردهای  ASME و  API526  می باشند . این شیر ها در مخازن آبگرم کویل دار ، منابع دو جداره موتور خانه ، مخازن ذخیره سوخت ، بویلر ها ، سیستم های لوله کشی ، مخازن تحت فشار و … به کار برده می شوند .

شیر اطمینان دارای چند نوع می باشد ؟

شیر های اطمینان سه نوع می باشند که عبارتند از :

شیر اطمینان فنر دار :

در این نوع از شیر ها فنر به گونه ای طراحی می شود که موجب وارد کردن فشار به دیسک در جهت خلاف جریان ورودی می شود و زمانی که فشار از حد مشخصی بالا تر می رود فنر باز می شود و دیسک آزاد می شود و سیال به درون شیر جاری می شود .

شیر اطمینان وزن خالص :

در این شیر ها فنر به کار برده نمی شود و هنگامی که فشار افزایش می یابد دیسک بالا رفته و موجب تخلیه فشار اضافی می شود ، این شیر ها برای مخازن با فشار کم به کار برده می شوند .

شیر اطمینان پایلوت دار :

این شیر ها دارای دو قسمت شیر اصلی و شیر پایلوت می باشند . در این شیر ها ، شیر پایلوت فشار را تنظیم می کند و برای مخازن با فشار بالا و شیر های بزرگ که به ضریب اطمینان بالاتری نیاز دارند به کار برده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *