انواع شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان
  • شیر تخلیه گاز
  • شیر تخلیه درون چاهی
  • شیر تخلیه سطحی
  • شیر تخلیه پیلوت دار
  • شیر تخلیه هوا
  • شیر تخلیه بخار

کاربرد شیر اطمینان

شیر اطمینان به شیری گفته می شود که به وسیله ی یک فنر بسته شده باشد و با رسیدن فشار پشت شیر به یک فشار استاتیکی مشخص عمل کرده و به سرعت باز می شود .

این عمل POP شیرهای اطمینان به طور معمول برای سیالات تراکم پذیر کار برد دارد .

تشخیص میزان خروجی حجم سیال از شیر با مشخص بودن مساحت سطح مجرابند و اندازه نازل امکان پذیر است که در ابتدا باید اندازه نازل خروجی که ارفیس نامیده می شود محاسبه شود .

محافظت شیر اطمینان

دریچه اطمینان ، راهکاری برای حفاظت از مخازن تحت فشار در صنعت می باشد .

نکات لازم در انتخاب شیر اطمینان

باید دقت شود تا دریچه اطمینان طوری انتخاب شود که زمانی که تعادل در فشار مخزن بهم می خورد با باز شدن شیر اطمینان مقدار اضافی گاز یا مایع خارج شود .

در سیستم گرمایشی بهم خوردن تعادل در شرایط کاری گاها موجب ایجاد خطرات آتش سوزی و یا انفجار نیز می شود ، بنابراین باید شیر های اطمینان به گونه ای انتخاب شوند که علاوه بر اینکه در فشار معینی باز می شوند قابلیت آن را داشته باشند که مقدار زیادی مایع یا گاز تغییر حالت داده در اثر حرارت را به خارج منتقل نماید .

چگونگی طراحی شیر اطمینان

شیرهای اطمینان در فشاری حدود 10 درصد بیش از فشاری که مخزن باید نگه داری کند ، در حدود بالاترین فشاری که مخزن قادر به تحمل آن می باشد طراحی می شوند .

فشار مخزن در مخازن ضد انفجار نباید از 20 درصد فشار طراحی بالاتر رود .

جلوگیری از ازدیاد فشار ناگهانی در موتور خانه ها ، کارخانه ها ، سیستم های صنعتی که با سیالاتی از قبیل گاز و بخار ، آب یا هوای فشرده سر و کار دارند ، از وظایف شیر های اطمینان به شمار می رود . در این نوع کاربرد ها به دلایل فشار قابل تحمل تجهیزات ، لوله ها و دستگاه ها و محصولات تولیدی و همچنین مسائل مربوط با حفظ ایمنی افراد ،  محدودیت فشار وجود دارد .

محدوده فشار کار کرد امن اصطلاحا   (Safe perating limits for pressure) و يا SOL/P نامیده می شود .

نحوه باز شدن شیر های اطمینان

نحوه باز شدن شیر اطمینان و مشخصات کاری آن ها با نحوه طراحی قطعات داخلی شیر ارتباط مستقیمی دارد .

گاها طراحی آن ها به گونه ای می باشد که پس از ازدیاد فشار و شروع باز شدن شیر اطمینان ، این عمل به دلیل خاصیت (POP Action) تا زمانی که شیر کاملا باز شود به سرعت تشدید می یابد .

عملیات ایمن سازی در شیر های اطمینان به وسیله ی آزاد کردن مقداری از سیال انجام می شود .

شیر فشار کجا نصب می شود ؟

شیر های اطمینان معمولا در جاهایی نصب می شوند که حداکثر فشار کاری وجود داشته باشد . در سیستم های تولید بخار برای جلوگیری از افزایش فشار شیر های اطمینان بر روی بویلر ها نصب می شوند .

انواع شیرهای اطمینان

  • شیر اطمینان پایلوت دار

این شیر ها که به سیستم حفاظتی متصل می باشند به طور اتوماتیک فشار خط را از راه دور کنترل می کند .

  • شیر اطمینان وکیوم

این شیر در مواقعی که تفاوت فشار بین خطوط و فشار اتمسفری محیط پایین می باشد ، موجب تخلیه فشار استاتیک روی گاز به طور اتوماتیک می شود .

شیر های اطمینان از لحاظ جنس

  • شیر اطمینان برنجی

شیر اطمینان برنجی بیشتر برای لوله کشی تاسیسات ساختمان به کار برده می شود و سفتی ولو برنجی از سایز 8.3 اینچ 2 اینچ با نوع اتصال دهنده برای سیال های آب به کار برده می شود .

  • شیر اطمینان برنزی

این شیر ها تا سایز 3 اینچ تولید می شوند و اتصال آن ها دنده ای می باشد و دارای دو نوع اهرمی و ساده می باشند . از آن ها برای مصارف آب گرم تا 180 درجه سانتی گراد و همچنین بخار و روغن داغ تا دمای 180 درجه سانتی گراد استفاده می شود .

  • شیر اطمینان چدنی

این شیر ها که دارای دو نوع اتصال فلنجی و دنده ای می باشند بیشتر برای سیال های آب و فشار های پایین به کار برده می شوند .

  • شیر اطمینان فولادی

این نوع شیر ها معمولا از فشار 6 بار به بالا تولید می شوند و به دو نوع اتصال فلنجی و دنده ای وجود دارند . برای خطوط انتقال انرژی در کلاس های 150 ، 300 ، 600 ، 900 به کار برده می شوند . در این شیر ها جنس تریم همانند فنر از جنس استیل یا جنس مطابق با نوع سیال و فشار و درجه حرارت می باشد .

  • شیر اطمینان استیل

جنس بدنه این شیر ها از استیل می باشد و از آن ها در صنایع غذایی ، دارویی و شیمیایی استفاده می شود .

شیر اطمینان از لحاظ نوع اتصال

  • شیر اطمینان فلنجی

این شیر ها در نوع فولادی و چدنی می باشند که برای اتصال به خطوط انتقال انرژی به کار برده می شوند . کلاس اتصال فلنج ها یا مطابق استاندارد ASME B16.5 یا مطابق استاندارد DIN بر حسب PN می باشد . این شیرها دارای یک ورودی و یک خروجی می باشند که امکان دارد سایز لوله ورودی با سایز لوله خروجی و همچنین کلاس کاری آن ها با هم متفاوت باشد . معمولا سایز فشار ورودی و کلاس فلنج ورودی بالاتر می باشد و با کاهش فشار به لوله با فشار پایین تر انتقال داده می شوند .

شیر اطمینان دنده ای

این نوع شیر ها که نوع اتصال شیر به لوله به روش باز و بسته شدن رزوه انجام می شود ، در جنس های مختلف تولید می شوند و مناسب برای سایزهای پایین می باشند .

جهت سفارش انواع شیر اطمینان و شیر اطمینان پکیج با شماره 04191010305 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *