اهداف و راهنمای استفاده شیرهای اطمینان

اهداف و کاربرد شیر اطمینان

وظیفه اصلی شیرهای اطمینان حفاظت از جان، اموال و محیط زیست است. شیر اطمینان یک وسیله (ایمنی) است که برای محافظت از یک مخزن یا سیستم تحت فشار در برابر فشار بیش از حد در صورت خرابی سایر سیستم های ایمنی طراحی شده است.

یک حادثه فشار بیش از حد با هر موقعیت/شرایطی که باعث شود فشار در یک ظرف یا سیستم فراتر از فشار طراحی مشخص شده یا حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP) افزایش یابد، تعریف می‌شود.

شیر اطمینان برای باز کردن و کاهش فشار اضافی از ظروف یا تجهیزات … و سپس برای باز کردن مجدد و جلوگیری از انتشار بیشتر مایع، گاز یا بخار پس از بازگرداندن شرایط عادی طراحی شده است.

دلایل متعددی وجود دارد که فشار در یک ظرف یا سیستم می تواند از حد از پیش تعیین شده تجاوز کند.

شایع ترین دلایل فشار بیش از حد شیر اطمینان عبارتند از:

  • تخلیه مسدود شده
  • قرار گرفتن در معرض آتش خارجی، که اغلب به عنوان “مورد آتش سوزی” شناخته می شود
  • انبساط حرارتی
  • واکنش شیمیایی
  • پارگی لوله مبدل حرارتی
  • شیر اطمینان در بسیاری از موارد آخرین خط دفاعی برای یک سیستم یا عملیات است. بسیار مهم است که شیر اطمینان دارای گواهینامه باشد و بتواند در همه زمان ها و تحت همه شرایط کار کند.

یک مثال معمولی از این می‌تواند رویداد قطع برق باشد، زمانی که کنترل‌های سیستم غیرعملکردی هستند … در این شرایط تنها منبع تغذیه برای شیر اطمینان باید خود مایع فرآیند یا ماده باشد. شیر اطمینان باید در یک فشار تنظیم شده از پیش تعیین شده باز شود، یک ظرفیت نامی در یک فشار اضافی مشخص جریان یابد، و زمانی که فشار سیستم به سطح ایمن برگشت بسته شود.

از آنجایی که قابلیت اطمینان مستقیماً با کارایی و عملکرد دستگاه مرتبط است، مهم است که طراحی شیرهای اطمینان تا حد امکان بدون پیچیدگی و کارآمد باشد.

توجه: شیر اطمینان یک هدف منحصر به فرد دارد: محافظت در برابر فشار بیش از حد و هرگز نباید به عنوان یک شیر فرآیند یا تنظیم کننده فشار استفاده شود.

تعریف شیر اطمینان فشار چیست؟

شیر اطمینان نوعی شیر ایمنی یا شیر تخلیه فشار (PRV) است که برای کنترل یا محدود کردن فشار در یک سیستم استفاده می شود. در غیر این صورت ممکن است فشار ایجاد شود و باعث اختلال در فرآیند، خرابی ابزار یا تجهیزات یا آتش سوزی شود.

شیر اطمینان یک شیر مخصوص است که قسمت های باز و بسته کننده آن معمولاً تحت تأثیر نیروی خارجی بسته می شوند. هنگامی که فشار متوسط در تجهیزات یا خط لوله از مقدار مشخص شده بالاتر می رود، با تخلیه محیط خارج از سیستم، از تجاوز فشار متوسط در لوله یا تجهیزات از مقدار مشخص شده جلوگیری می شود.

بنابراین هدف و عملکرد شیرهای های اطمینان چیست؟

  • هدف اصلی شیر اطمینان حفاظت از جان، مال و محیط زیست است. یک شیر اطمینان برای باز کردن و کاهش فشار اضافی از ظروف یا تجهیزات و بسته شدن مجدد و جلوگیری از انتشار بیشتر سیال پس از بازیابی شرایط عادی طراحی شده است.
  • شیر اطمینان یک وسیله ایمنی و در بسیاری از موارد آخرین خط دفاعی است. مهم است که اطمینان حاصل شود که شیر اطمینان قادر به کار در همه زمان ها و تحت هر شرایطی است. شیر اطمینان یک شیر فرآیند یا تنظیم کننده فشار نیست و نباید از آن سوء استفاده کرد. باید فقط برای یک هدف کار کند: حفاظت از فشار بیش از حد.
  • شیرهای اطمینان از دسته شیرهای اتوماتیک هستند که عمدتاً در آبگرمکن ها که بعنوان شیر اطمینان آبگرمکن شناخته می شوند، مخازن تحت فشار و خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرند. فشار کنترل از مقدار مشخص شده تجاوز نمی کند، که نقش مهمی در حفاظت از ایمنی شخصی و عملکرد تجهیزات ایفا می کند. توجه داشته باشید که آنها باید قبل از استفاده از آنها تست فشار شوند.

اهداف و کاربرد شیر اطمینان

طراحی شیر اطمینان: انتخاب

شیرهای اطمینان ابزارهای پیچیده ای هستند، برای اطمینان از عملکرد ایمن آنها مهم است که همیشه توسط مهندسان متخصص ذیصلاح رسیدگی شود، این امر در مورد انتخاب، نصب و نگهداری آنها صدق می کند.

استفاده از شیرهای اطمینان در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها به این معنی است که ملاحظات مربوط به طراحی باید به درستی ارزیابی شوند. شیرها باید با گزینه های بسیار متنوعی برای مصالح ساختمانی، مواد آب بندی، اتصالات … در دسترس باشند و باید بتوانند تغییرات زیادی را در فشار و دما تحمل کنند.

طراحی شیر اطمینان : فناوری

تولید گاز فشرده هزینه قابل توجهی دارد و بنابراین قابلیت اطمینان عملکرد شیر اطمینان برای بهینه سازی هزینه های جاری ضروری است. در صورت امکان، شیر اطمینان باید عملکردی قابل اطمینان و قابل تکرار در برابر نشتی محکم تا فشار تنظیم شده شیر اطمینان ارائه دهد: درزگیرهای الاستومری مخصوصاً برای این تقاضا مناسب هستند.

همچنین ضروری است که ظرفیت جریان شیر اطمینان با ظرفیت کاربرد مطابقت داشته باشد. اگر ظرفیت جریان شیر خیلی زیاد باشد، ممکن است در حین کار صدا بزند (به سرعت باز و بسته شود) – این ممکن است باعث آسیب شود و متعاقباً منجر به خرابی شیر شود.

طراحی شیر اطمینان: تکامل

اگرچه به طور کلی طراحی و ساخت شیرهای اطمینان متنوع است و بر اساس نیازهای فردی برنامه های خاص هدایت می شود، برخی از سازندگان دستگاه های چند منظوره را توسعه داده اند که هدف آنها ارائه راه حل کامل تر و عملی تر است.

محدوده شیر اطمنان با ساختاری قوی و قابل اعتماد طراحی شده است تا برای وسیع ترین طیف ممکن از کاربردهای صنعتی مناسب باشد و در عین حال تنوع گسترده ای در ویژگی های جریان … برای مقابله با حجم کم و عملیات امداد بالا نیز داشته باشد.

جاسه کیس بعنوان نماینده رسمی caseventil.com ترکیه در ایران می باشد که جهت خرید شیر اطمینان پکیج و یا استعلام قیمت شیر اطمینان با شماره 04191010305 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *