تفاوت بین شیر اطمینان و ریلیف ولو

در این مقاله از جاسه می خواهیم در مورد تفاوت شیر اطمینان و ریلیف ولو صحبت کنیم. این دو شیر از جمله شیرآلات محبوبی هستند که گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اگرچه هر دو برای یک هدف کار می کنند، اما تفاوت های خاصی دارند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. هم شیرهای اطمینان و هم ریلیف ولو ها از تجمع فشار اضافی جلوگیری می کنند اما در عملکرد متفاوت هستند. آنها هر دو سعی می کنند از رسیدن به حد از پیش تعریف شده ای که برای سیستم تعیین شده است جلوگیری کنند اما به دو روش متفاوت. اما بالاخره هر دو از سیستم محافظت می کنند. حال، بیایید ببینیم این تفاوت ها چیست.

عملکرد

یکی دیگر از تفاوت های شیر اطمینان و ریلیف ولو در عملکرد است. معمولاً در یک سیستم هیدرولیک از شیرهای فشار شکن استفاده می شود. فشار را با حد معینی کنترل می کنند. با افزایش فشار، سوپاپ بالا می رود تا فشار اضافی آزاد شود. این فشار از طریق یک کانال جایگزین یا یک بای پس در سیستم خارج می شود و به منبع (یا کانال ورودی) می رود. آنها همچنین ممکن است از مسیر دیگری که مایع اضافی را دریافت می کند، حرکت کنند.

از طرف دیگر شیرهای اطمینان ملک و محیط را تامین می کنند. این ایمنی به دلیل آسیب هایی که فشار بیش از حد ممکن است ایجاد کند، مورد نیاز است. هنگامی که فشار در سیستم بالاتر از حد مجاز افزایش می یابد، شیر اطمینان باز می شود.

نقطه تنظیم

سومین تفاوت بین شیر اطمینان و ریلیف ولو در نقطه تنظیم است. نقطه تنظیم نقطه ای است که فشار روی آن تنظیم می شود. این کمترین درجه حداکثر فشار است و سیستم مجاز است زیر این سطح کار کند. سیستم می تواند در زیر این نقطه بدون هیچ آسیبی کار کند. هنگامی که فشار از نقطه تنظیم شده بالاتر می رود، ریلیف ولو شروع به باز شدن می کند. از طرف دیگر در شیرهای اطمینان، فشار بر اساس مواد سیستم و عملکرد سیستم از قبل تعیین می شود.

تفاوت بین شیر اطمینان و ریلیف ولو

مقایسه کلی بین شیر اطمینان و ریلیف ولو

به طور کلی فشار ریلیف ولو  برای کنترل و حفظ فشار در سیستم تنظیم می شود و این نقطه تنظیم به فشار کاری سیستمی که از شیر استفاده می کند بستگی دارد. از سوی دیگر، شیرهای اطمینان فشار بر اساس عوامل متعددی مانند محیطی که شیر باید در آن کار کند، مواد مورد استفاده و کاری که باید انجام دهد، طراحی می‌شوند. نقطه تنظیم برای شیر اطمینان فشار به نقطه ای تنظیم شده است که از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می کند.

اکنون که تفاوت آنها را می دانیم، خوب است به سرعت بررسی کنیم که آنها در واقع چه هستند:

ریلیف ولو چیست؟

ریلیف ولو ها به عنوان شیر فشار شکن نیز شناخته می شوند. آنها از جمله وسایل حفاظتی هستند که برای محافظت از سیستم ها و تجهیزات تحت فشار در برابر آسیب های متعدد ناشی از فشار بیش از حد طراحی شده اند. این شیرها در نقطه تنظیم فشار از پیش تنظیم شده باز می شوند تا از خرابی سیستم به دلیل فشار بیش از حد جلوگیری شود. نقطه تنظیم، همانطور که در بالا ذکر شد، فشاری است که سیستم تحت آن به طور موثر کار می کند. هنگامی که فشار به این نقطه می رسد، شیر باز می شود و فشار اضافی را آزاد می کند.

شیر اطمینان چیست؟

شیر های ایمنی دستگاه های ایمن هستند که از خرابی جلوگیری می کنند. هنگامی که فشار داخل سیستم از نقطه تنظیم شده فراتر رفت، فشار را آزاد می کنند و از خرابی جلوگیری می کنند. هنگامی که فشار از حد مجاز بالاتر می رود، شیر اطمینان به طور خودکار باز می شود و فشار را آزاد می کند. آنها فشار اضافی را برای جلوگیری از هر گونه آسیب به کشتی آزاد می کنند و اطمینان می دهند که فشار در نقطه تنظیم باقی می ماند. شیر های ایمنی برای محافظت از سیستم و همچنین محیط اطراف سیستم طراحی شده اند.

نتیجه

بنابراین، شیر اطمینان مستقیماً بالابر را در فشار تنظیم شده باز می کند. طراحی شده است تا زمانی که فشار از نقطه تنظیم از پیش تعریف شده بیشتر شد، به طور خودکار باز شود. این می تواند به صورت دستی از طریق یک چرخ دنده باز شود. فشار تنظیم شده برای شیر اطمینان کمتر از 3 درصد بالاتر از فشار کاری است. شیرهای اطمینان بلافاصله و به طور کامل باز می شوند تا از شرایط فشار بیش از حد جلوگیری شود. فراموش نکنید که شیر های اطمینان برای محافظت از افراد، محیط زیست و اموال طراحی شده اند و بدون دخالت انسان عمل می کنند. آنها انواع مختلفی دارند که بر اساس عملکرد و کاربرد آنها است.

باز شدن ریلیف ولو متناسب با افزایش فشار ظرف است. ریلیف ولو به گونه ای طراحی شده است که فشار داخل یک سیستم را در یک نقطه تنظیم یا حد خاص محدود کند. نقطه تنظیم برای ریلیف ولو 10 درصد بالاتر از فشار کاری است. معمولاً یک اپراتور باید با این شیر کار کند که فشار به حد مشخصی برسد تا شیر باز شود. ریلیف ولو ها دارای دسته‌های مختلفی هستند که شامل شیرهای مستقیم، پاپ، پایلوت و شیرهای کمکی داخلی می‌شود.

جهت دریافت لیست قیمت شیر اطمینان با شماره 04191010305 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *