شیر هواگیری چیست و چه کاربردی دارد ؟

خطوط لوله کشی که در ساختمان ها و برج ها و همچنین خطوط انتقال نفت و گاز و … برای انتقال مایعات و سیالات و گاز های مختلف به کار برده می شود ، مختص همان سیالی می باشد که به خاطر آن ها لوله کشی انجام می شود و در صورتی که هر سیالی غیر از سیال مورد نظر اولیه در این لوله ها جریان پیدا کند ، می تواند زیان بار باشد و خطرات و مشکلات بسیاری فراهم نماید .

بنابراین در هنگام مواجه شدن با تداخل سیالات در خطوط لوله کشی لازم است تا مشکل را بر طرف نماییم .

از جمله رایج ترین تداخلاتی که در سیستم های لوله کشی شاهد آن می باشیم تداخل سیالات مایع و سیالات گازی شکل می باشد . برای مثال در لوله کشی که جهت انتقال آب می باشد گاها بر اساس دلایلی هوا یا گاز امکان دارد در داخل آن ها وجود داشته باشد و در این صورت اگر این ذرات گاز یا هوا تخلیه نشود ، مشکلاتی در آن ها به بار می آید که شامل صداهای زیاد ، خوردگی لوله و اتصالات و شیر آلات و همچنین گاها باعث ایجاد کاویتاسیون در پمپ ها می شود . این مشکلات موجب می شود تا طول عمر قطعات به کار رفته کاهش یابد و یا سیستم خراب شود ، بنابراین برای پیشگیری از این زیان ها باید حتما با استفاده از شیر هواگیری ، تخلیه و هواگیری صورت گیرد .

چگونه هوا وارد سیستم سیال مایع می شود ؟

در ورود هوا یا گاز ها به داخل سیال مایع در سیستم های لوله کشی و … عوامل زیادی دخیل می باشند که از جمله ی مهمترین آن ها در خروجی های بویلر و دیگ های بخار می باشد ، زمانی که در داخل بویلر و به دلیل بالا بودن دما به لوله های مجاور حرارت وارد می شود موجب ایجاد ذرات بخار می شود .

به منظور خارج کردن بخار و هوا از خطوط لوله مایع ، شیر آلات مخصوص بسیاری وجود دارد . به دلیل پایین بودن چگالی سیالات گازی نسبت به سیالات مایع تمایل آن ها برای قرار گرفتن در قسمت بالاتر از مایع می باشد و از همین جهت لازم است تا شیر هواگیری نیز در نزدیک ترین نفطعه به تجمع آن ها نصب گردد تا به راحتی تمامی آن را تخلیه نماید .

شیر های هواگیری چدنی

این شیر ها که به صورت تک روزنه و دو روزنه وجود دارند برای خروج هوا از خطوط لوله به کار برده می شوند و برای عملکرد بهتر در قسمت فوقانی که تجمع هوا و گاز بیشتر می باشد ، نصب می شوند .

اتصال شیر های هواگیری چدنی

این شیر ها به صورت فلنج دار می باشند که وجود فلنج در قسمت پایینی آن نوع اتصال آن ها را به صورت فلنج دار کرده است . در هنگام اتصال شیر هواگیری چدنی به لوله ، نیاز به یک فلنج جوشی از جنس آلیاژ لوله هست و سپس با استفاده از پیچ و مهره و گسگت می توان اتصال را برقرار کرد .

عملکرد شیر های هواگیری چدنی

این شیر ها دارای روزنه ی بزرگ و کوچک می باشند که از روزنه بزرگ برای تخلیه هوا با حجم بسیار زیاد استفاده می شود و زمانی که حجم گاز یا هوا انباشته شده کم باشد و لوله را تحت فشار کاری قرار دهد ، از روزنه کوچک استفاده می شود .

شیر هواگیری
شیر هواگیری تک محفظه دو روزنه
شیر هواگیری
شیر هواگیری دو محفظه دو روزنه با سیستم قطع و وصل
شیر هواگیری
شیر هوا فاضلابی

شیر هواگیری برای پکیج

ایرونت در پکیج ها برای تخلیه هوا به کار برده می شود و دارای انواع برنجی و پلاستیکی می باشد که امروزه بیشتر انواع پلاستیکی آن ها در پکیج ها به کار برده می شود ، زیرا انواع برنجی گاها بعد از مدتی استفاده دچار رسوب می شوند و در نتیجه در مواقع خرابی به سختی تعمیر یا تعویض می شوند .

زنگ زدگی فنر داخل شیر هواگیری از جمله مشکلاتی می باشد که برای ایرونت های پکیج به وجود می آید و باعث عدم کارکرد آن می شود که در این صورت به جای هوا آب از ایرونت خارج می شود و این نشان دهنده ی خرابی ایرونت هواگیری پکیج می باشد .

ایرونت در پکیج باید همواره باز باشد تا بتواند هوا را تخلیه نماید و در غیر این صورت نه تنها قادر به تخلیه هوا نمی باشد ، بلکه بعد از مدتی منجر به خرابی و خوردگی و حتی شکستگی پمپ به دلیل گردش هوا در داخل پمپ و رادیاتور های شوفاژ می شود و هزینه های زیادی را به بار می آورد .

شیر هواگیری برنجی

این شیر ها دارای اتصال دنده ای می باشند و برای سایز های کوچک 2/1 اینچ یا 4/3 اینچ و همچنین سایز 1 اینچ به کار برده می شوند .

عملیات هواگیری شیر های برنجی به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود .

شیر های برنجی در بالای مخازن تحت فشار ، در لوله ها و اقلامی که احتمال تجمع هوا وجود دارد و در قسمت هایی که لوله تغییر جهت جریان شدید می دهد ، نصب می شوند .

همانطور که گفتیم شیر های هواگیری برنجی به صورت دنده ای می باشند و از بیرون رزوه خورده اند که در اصطلاح به آن اتصال نری گفته می شود و بنابراین برای اتصال لازم است تا لوله یا مخزن به صورت مادگی رزوه شده باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *