چرا به شیر اطمینان آبگرمکن نیاز داریم؟

شیر اطمینان آبگرمکن

شیر اطمینان یکی از موثرترین وسایل ایمنی سیستم بخار است. شیرهای اطمینان را برای کارگران و تجهیزات کارخانه در شرایط فشار بیش از حد ارائه می دهند. هدف اصلی شیر اطمینان آزاد کردن فشار است. محل آن روی سیلندر آبگرمکن است. و هنگامی که فشار سمت ورودی رگولاتور از فشار ثابت بالاتر رود، آشکار می شود.

دلایل استفاده از شیر اطمینان آبگرمکن

  • شیر اطمینان یک وسیله ایمن است که از خرابی در شرایط فشار بیش از حد جلوگیری می کند.
  • شیر اطمینان برای باز کردن و کاهش فشار اضافی از دیگ با آزاد کردن حجمی از مایع از داخل تجهیزات در هنگام رسیدن به فشار اضافی از پیش تعیین شده طراحی شده است.
  • اگر فشار عملیاتی در سیستم از حد مطمئن مصالح ساختمانی بالاتر رود، می تواند باعث خرابی شود.
  • برای جلوگیری از چنین شکستی، شیرهای اطمینان در آبگرمکن تعبیه شده است.

شیر اطمینان مهمترین اتصال ایمنی است زیرا برای جلوگیری از افزایش فشار بیش از حد در دیگ تعبیه شده است. فشار بیش از حد می تواند منجر به انفجار دیگ شود. طبق مقررات FMA 1970، هر دیگ بخار با سطح گرمایش بیش از 100 فوت مربع باید مجهز به دو شیر اطمینان باشد. یکی از شیرهای اطمینان باید از نوع فنری مستقیم باشد که به صورت عمودی نصب شده باشد.

ظرفیت تخلیه با ظرفیت دیگ در اوج بار تعیین می شود. شیر اطمینان باید طوری تنظیم شود که در فشارهای مختلف باد کند. دوک ها، قطعات متحرک و دیسک نباید از موادی ساخته شوند که به راحتی خورده شوند. شیر اطمینان باید بتواند فشار بخار را با افزایش فشاری که بیش از 10 درصد فشار کار مجاز مجاز نیست تخلیه کند.

معمولاً یک شیر اطمینان به عنوان آخرین حلقه پوشش محافظ ذکر می شود. دیگ می تواند از حد مجاز کاری بدون فشار بدون شیرهای اطمینان فراتر رود. و نه تنها به تجهیزات آسیب می رساند. اما همچنین به عوامل کارخانه ای که در نزدیکی هستند آسیب بزنید یا از بین ببرید.

انفجارهای آبگرمکن در طول اعصار زیان های گسترده برای شرکت ها ایجاد کرده است. آبگرمکن های امروزی دارای شیرهای اطمینان هستند. هدف شیرهای اطمینان جلوگیری از فشار اضافی است. با این حال، مسئول آن انفجارهای مخرب است.

شیر اطمینان آبگرمکن

اهمیت شیر اطمینان پکیج

اگر بخواهید بپرسید که رایج ترین وسیله ای که در دیگ های بخار برای محافظت از شرایط فشار بیش از حد استفاده می شود کدام است، پاسخ شیر اطمینان خواهد بود. اولین شیرهای ایمنی در اوایل قرن نوزدهم در نتیجه انفجار دیگ بخار در کشتی ها و لوکوموتیوها معرفی شدند. امروزه شیر اطمینان بخش مهم و ضروری یک سیستم دیگ بخار است که برای محافظت از جان و مال انسان در برابر موقعیت‌های مختلف از جمله:

  • عدم تعادل سرعت جریان سیال ناشی از بسته شدن یا باز شدن ناخواسته شیرهای جداسازی در یک ظرف فرآیند.
  • خرابی یک سیستم خنک کننده، که اجازه می دهد بخار یا سیال منبسط شود.
  • خرابی هوای فشرده یا برق برای کنترل ابزار دقیق.
  • افزایش فشار گذرا.
  • خرابی لوله مبدل حرارتی.
  • واکنش های گرمازا غیر قابل کنترل در کارخانه های شیمیایی.
  • تغییرات دمای محیط.

شیر اطمینان آبگرمکن چگونه کار می کند؟

شیر اطمینان دارای سه بخش مرکزی است: خروجی، دیسک و سیم پیچ. بخار تحت فشار وارد رگولاتور می شود. با این حال، بیشتر از طریق نازل و سپس نخ به دیگ بخار. دیسک درب نازل است که بسته به فشار دیگ، قفل باز یا بسته می شود. فنر کنترل کننده فشار است.

هنگامی که دیگ بخار شروع به فشار بیش از حد می کند، نازل فشار بالایی دریافت می کند. اگر چه از ورودی به طرفین رگولاتور. و مانند حباب زدن شروع به صدا می کند. با این حال، زمانی که فشار از فشار فنر از پیش تعیین شده بیشتر می شود. سپس دیسک شروع به بلند شدن می کند و بخار را آزاد می کند. این یک نویز “پاپ” ایجاد می کند.با این حال، چگالش و چکه فشار، فشار تنظیم شده رگولاتور را کاهش می دهد.

عملکرد شیر اطمینان آبگرمکن

شیر اطمینان اجازه نمی دهد فشار بخار از مرز ایمنی بالا برود. فرض کنید فشار بخار در سیلندر دیگ فراتر از فشار به کار رفته است. سوپاپ اطمینان باز می شود و به بخار اجازه می دهد تا به محیط تخلیه شود.

تفاوت بین شیر بخار و شیر اطمینان در آبگرمکن چیست؟

شیر توقف اصلی بخار به شیر خروجی اطلاق می شود که بخار از طریق آن از دیگ خارج می شود. هر زمان که عملیات دیگ بخار روشن باشد، شیر توقف بخار باز نگه داشته می شود. سوپاپ اطمینان روی دیگ تنها زمانی بالا می‌آید که فشار بخار از شیر نقطه تنظیم شده خود بیشتر شود. مانند یک مکانیسم ایمنی برای دیگ عمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *