منظور از شیر اطمینان چیست و اهداف آن

شیر اطمینان را می توان به عنوان یک وسیله کاهنده فشار یا حذف فشار در نظر گرفت. هنگامی که فشار مایع داخلی بیش از حد وجود داشته باشد، این شیر باز می شود تا از آسیب سیستم جلوگیری شود. این شیرها معمولا در خطوط گاز و بخار استفاده می شوند. در یک مخزن تحت فشار محافظت نشده یا یک سیستم، اگر سطح فشار از سطح فشار ایمن بیشتر شود، ممکن است اثرات فاجعه باری بر روی نیروگاه و پرسنل ایجاد شود. هدف اصلی یک شیر اطمینان محافظت از هر سیستم تحت فشار در برابر اثرات بیش از حد فشار طراحی آن است. این شیرها برای تخلیه خودکار فشار گاز یا مایع از هر سیستم حاوی فشار طراحی شده اند و در نتیجه از فشار بیش از حد جلوگیری می کنند و از کارخانه ها و پرسنل محافظت می کنند. به منظور تحقق همه اینها، یک شیر اطمینان باید به درستی اندازه، انتخاب، نصب و نگهداری شود.

شیر اطمینان چه ویژگی هایی دارد؟

  • این شیرها بیشتر برای سیالات تراکم پذیر مانند بخار یا گازهای دیگر استفاده می شوند
  • فقط اگر فشار به فشار عادی کاهش یابد، شیر اطمینان بسته می شود در غیر این صورت کاملاً باز می ماند.
  • در یک شیر اطمینان، شیر ورودی در مقایسه با درگاه تخلیه کوچکتر است
  • در شیر اطمینان از یک اهرم سوپاپ خارجی استفاده شده است و در بالای بدنه شیر دیده می شود که به عنوان چک عملیاتی استفاده می شود.

تفاوت بین شیر اطمینان و شیر تخلیه چیست؟

شیر تخلیه مایع را آزاد می کند یا شیر را به روشی متناسب باز می کند تا بتواند مقداری فشار سیستم را حفظ کند. در مورد شیر اطمینان ، به سرعت بالا می رود و فشار را فورا کاهش می دهد. تفاوت عمده در ظرفیت و نقطه تنظیم است. شیر تخلیه فشار را در شرایط فشار بیش از حد کاهش می دهد، دارای اپراتور است که سیگنال کنترلی برای باز کردن شیر می دهد. شیرهای اطمینان بدون کمک اپراتور کار می کنند. شیر تخلیه به تدریج با افزایش فشار سیال باز می شود در حالی که با رسیدن به فشار تنظیم شده، شیر اطمینان به طور کامل باز می شود. در صورتی که سیستم به فشار باز شدن برسد و هیچ موقعیت نیمه باز برای شیر اطمینانی مانند شیر تخلیه وجود نداشته باشد، شیر اطمینان به طور کامل باز می شود.

نحوه انتخاب شیر اطمینان

  • به گزارش رسانه ها (هوا، گاز، بخار، مایع)
  • فشار را تنظیم کنید، فشار پاپ را تنظیم کنید و فشار را کاهش دهید
  • با توجه به ظرفیت مورد نیاز برای کاربرد
  • عواملی مانند دما، فشار برگشتی و محیط یا محیط خورنده باید در نظر گرفته شوند
  • با توجه به ویژگی های عملیاتی
  • فشار کاری معمولی فشار عملیاتی سیستم تحت بار کامل است
  • حداکثر فشار کاری مجاز، حداکثر فشار موجود در شرایط عملیاتی عادی است
  • فشار تنظیم شده، فشاری است که در آن شیر شروع به بلند شدن می کند
  • فشار بیش از حد، فشاری است که از فشار تنظیم شده بیشتر می شود و شیر در این فشار شروع به بلند شدن می کند

شیر اطمینان چیست؟

شیرهای اطمینان به طور گسترده در اکثر تجهیزات فرآیند استفاده می شود. از این شیرها می توان به عنوان شیر اطمینان استفاده کرد. این شیرها را می توان در سیستم گاز و بخار به عنوان شیر اطمینان و همچنین به عنوان شیر تخلیه در سیستم مایع استفاده کرد.

بستن شیر اطمینان چیست؟

بندکشی فرآیندی است که ساقه را به صورت مکانیکی در اثر بلند کردن دستگیر می کند. نق زدن نباید در شرایط سرد انجام شود.

شیر اطمینان فشار از چه اجزایی تشکیل شده است

اجزای شیر اطمینان

شکل بالا قسمت های اصلی شیر اطمینان فشار معمولی را نشان می دهد

درپوش – قسمت بالایی شیر اطمینان است که پیچ تنظیم را می پوشاند که می توان آن را به رزوه یا پیچ و مهره به کاپوت متصل کرد.

کاپوت – قسمت میانی شیر است و ساقه، فنر، دکمه های فنر و صفحه راهنما را در خود جای می دهد. این دستگاه می تواند از نوع باز یا بسته باشد.

بدنه – پایین ترین قسمت است و نگهدارنده دیسک،حلقه دمنده نازل و مهره قفل کننده را در بر می گیرد.

پیچ تنظیم – این دستگاه برای کالیبراسیون شیر اطمینان فشار در فشار تنظیم شده مشخص استفاده می شود.

ساقه – این دستگاه به درستی اجزا را تراز می کند و نیروی فنر را به مجموعه دیسک منتقل می کند.

دکمه های فنر و فنر – فنر به بسته نگه داشتن دریچه کمک می کند و دکمه فنر می تواند نیروی فنر را به طور یکنواخت توزیع کند.

اهرم بالابر – اهرم بالابر برای کاهش فشار دستی استفاده می شود

دیسک و نگهدارنده دیسک – دیسک دستگاهی است که تحت تأثیر فشار فرآیند قرار می گیرد و در برابر ضربه، فرسایش و سوراخ شدن آسیب پذیر است.

نازل – نازل ورودی است که سیال فرآیند از طریق آن وارد شیر می شود. انواع مختلفی از نازل ها موجود است که به صورت کاملا رزوه ای و قابل جابجایی، نیمه رزوه ای و قابل جابجایی، نیمه جوشی در بدنه شیر، نیمه فشرده و قابل جابجایی هستند.

شیرهای اطمینان چگونه ساخته می شوند و از چه موادی برای ساخت استفاده می شود

گاهی اوقات شیرهای اطمینان باید در شرایط سخت مانند دمای پایین، سیالات خورنده و غیره کار کنند. بنابراین از مواد خاصی برای ساخت استفاده می شود. بیشتر اجزای حاوی فشار شیر های فشار با استفاده از برنز، چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. برنز برای شیرهای پیچی کوچک و این شیرها برای بخش های پایین و متوسط استفاده می شود. شیر های فشار بالاتر با استفاده از فولاد ریخته گری ساخته می شوند.

اجزای داخلی شیرهای اطمینان مانند دوک یا راهنما که قسمت متحرک است باید با استفاده از موادی ساخته شوند که به راحتی خورده نشوند. صندلی ها و دیسک ها باید در برابر خوردگی مقاومت کنند، بنابراین برای ساخت آنها از فولاد ضد زنگ استفاده می شود. گاهی اوقات دیسک های نازل با استفاده از آلیاژهای خاص مانند Hastelloy یا Monel ساخته می شوند.

چگونه فشار اضافی در یک سیستم ایجاد می شود و شرایط شدید در یک سیستم چگونه ایجاد می شود

  • افزایش فشار گذرا
  • قرار گرفتن در معرض آتش گیاهان
  • خرابی لوله مبدل حرارتی
  • تغییرات دمای محیط
  • خرابی سیستم خنک کننده و باعث انبساط بخار می شود
  • واکنش های گرمازا کنترل نشده در یک کارخانه شیمیایی

شیر اطمینان چگونه کار می کند

اگر فشار از فشار تنظیم شده در یک سیستم بالاتر رود، دیسک شروع به بلند شدن از روی محل خود می کند. فنر شروع به فشرده شدن می کند و نیروی فنر نیز افزایش می یابد. بنابراین لیفت تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که فشار مجدداً افزایش یابد و پس از آن، جریان از طریق شیر رخ دهد. فشار بیش از حد، افزایش فشار اضافی مورد نیاز قبل از تخلیه شیر اطمینان در ظرفیت نامی خود است. فشار بیش از حد به فشار تنظیم شده و استاندارد برای کاربرد خاص بستگی دارد. دیسک در شیر اطمینان به گونه ای چیده شده است که افزایش جزئی فشار نسبت به فشار تنظیم شده می تواند باعث باز شدن شیر شود. هنگامی که فشار در سیستم به سطح ایمن می رسد، شیر به حالت بسته خود باز می گردد. برای دستیابی به این هدف، دیسک برای باز شدن سریع ترتیب داده شده است. بیشتر شیر های اطمینان دارای یک محفظه ثانویه هستند که توسط یک کفه، دامن یا هود در اطراف قطر بیرونی دیسک تشکیل شده است.

 

انواع شیر اطمینان چیست؟

شیر اطمینان معمولی

این نوع شیر دارای محفظه فنری است که به سمت تخلیه شیر هوادهی می شود. ویژگی عملیاتی شیر تحت تأثیر تغییرات فشار معکوس شیر قرار می گیرد. این ساده ترین نوع شیر اطمینان است و در پس فشار استفاده می شود و بسیار کوچک است.

شیر اطمینان متعادل

شیرهای اطمنان متعادل قادر به حذف اثرات فشار برگشتی با کمک دم یا تجهیزات دیگر هستند. این شیرها دریچه‌های ایمنی فنری هستند، این شیرها زمانی نصب می‌شوند که درصد افزایش فشار برگشتی در سیستم اگزوز از درصد بیش‌فشار اعمال‌شده برای شیر اطمینان بیشتر شود. شیرهای اطمینان متعادل دو نوع پیستونی و زیری هستند.

شیر های اطمینان با کارکرد پایلوت

شیر اطمینانی که به صورت پایلوت کار می‌کند، یک شیر فشار شکن است که در آن، دستگاه اصلی تخلیه با یک شیر کمکی خود فعال است. دستگاه تخلیه دهنده توسط شیر کمکی کنترل می شود. شیرهای اطمینان پایلوت دارای دو نوع دیافراگمی و پیستونی می باشند. نوع دیافراگمی برای کاربردهای کم فشار استفاده می شود. در مورد شیر پیستونی، دارای یک شیر اصلی است که از یک دستگاه بسته کننده پیستونی شکل و یک شیر پیلوت خارجی استفاده می کند.

شیر های اطمینان با کارکرد پایلوت

انواع شیرهای اطمینان بر اساس نازل

شیر اطمینان نازل کامل

در این نوع نازل قسمت برجسته فلنج است، برای تخلیه مایع و بخار استفاده می شود و همچنین دارای یک کاپوت بسته است.

شیر اطمینان نیمه نازل

از این شیرها برای تخلیه مایع و بخار نیز استفاده می شود. نازل متشکل از درج پیچ در اتصال پایه می تواند فلنجی، جوشی یا پیچی باشد

شیر اطمینان نازل پایه

در این نوع نازل از پایه شیر تشکیل می شود که اکثراً این شیرها اتصال پیچی دارند اما به صورت فلنجی یا جوشی نیز موجود هستند و این شیرها با فشار بیش از حد بیست و پنج درصد کاملاً باز می شوند و درپوش بسته هستند. .

شیر اطمینان الکتروماتیک چیست؟

این شیر یک شیر اطمینان با سوئیچ فشار است و تنظیم شده است تا با فشار خاصی بالا بیاید اما یک شیر اطمینان معمولی فقط پس از انباشته شدن فشار بلند می شود.

نحوه نصب شیر اطمینان

در طی مراحل راه اندازی کارخانه، شیر بلند می شود و در صورت وجود زباله یا کثیفی به محل آسیب می رسد. بنابراین اگر این کار را انجام داد تا مواد خارجی از شیر عبور نکنند، باید قبل از نصب شیر اطمینان، سیستم را شسته شود. شیر باید در مکانی نصب شود که آلودگی و زباله در آن جمع نشود. شیر اطمینان باید به صورت عمودی در یک مخزن تحت فشار نصب شود. افت فشار در لوله های ورودی شیر نباید بیش از سه درصد فشار تنظیم شده باشد. در کاربردهای بخار، شیر اطمینان باید بالای لوله بخار نصب شود. نباید در زیر نصب شود زیرا بخار متراکم می شود، لوله را پر می کند و سمت بالادست شیر اطمینان را خیس می کند.

نحوه عیب یابی و نگهداری شیر اطمینان

فشار عملکرد سیستم نباید خیلی نزدیک به فشار تنظیم شده شیر باشد. یک شیر اطمینان نیاز به اختلاف پنج تا ده درصدی بین فشار کارکرد و تنظیم دارد. شیرهای اطمینان نباید کمتر از 15PSI تنظیم شوند. با توجه به فشاری که کشتی ها می توانند تحمل کنند باید در محدوده 20-25 باشد. ما نباید شیرهای اطمینان را به صورت افقی نصب کنیم. شیرهای اطمینان فقط در حالت عمودی کار می کنند، در غیر این صورت به درستی کار نمی کنند. شیرهای اطمینان باید در یک محیط خشک و محافظت شده از آب و هوا نگهداری شوند، آنها را تا قبل از نصب نباید از لغزش یا جعبه جدا کنید. شیر باید به گونه ای باشد که ورودی پایین باشد تا بتوان از آسیب دیدگی جلوگیری کرد. شیرهای اطمینان باید تحت بازرسی دوره ای سالانه قرار گیرند. اگر شیر های اطمینان در فضای باز نصب شوند، در معرض باد، هوا، برف، خاک قرار می گیرند، بنابراین ویژگی های ایمنی خاصی باید انجام شود. دهانه ورودی شیر اطمینان و بدنه شیر باید عایق بوده و قسمت بیرونی عایق ضد آب و هوا باشد. قطعات یدکی خاصی باید برای شیر اطمینان مورد نیاز باشد که عبارتند از: صفحه روکش صاف، روان کننده با دمای بالا، یک ترکیب پوششی با اندازه شن.

علت نشتی شیر اطمینان چیست؟

در صورت وجود کثیفی یا رسوب روی سطح نشیمنگاه نشت می تواند اتفاق بیفتد. بلند کردن اهرم می تواند کثیفی را از بین ببرد. بیشتر نشتی می تواند پس از ساخت و آزمایش اولیه ایجاد شود، این مشکل از آسیب در هنگام حمل و نقل رخ می دهد. اگر نصب به درستی انجام نشود ممکن است باعث نشتی شیر شود. روکش تفلون یا ناخالصی لوله می تواند باعث نشتی شیر شود. بنابراین باید هنگام نصب شیر بررسی شود، باید اطمینان حاصل کنیم که رزوه ها خیلی کم نباشد اگر به شیر وارد شود می تواند روی سطح نشیمن بچسبد و باعث نشتی شود.

کاربرد شیرهای اطمینان چیست؟

  • چرخه نیروگاه ها و مبدل های حرارتی
  • سیستم کاهش فشار و هوا
  • پالایشگاه ها و کارخانه های کاغذ
  • سیستم تقویت کننده فشار آب و هوا
  • کارخانه های شیمیایی و دارویی
  • برنامه فراساحل
  • سیستم دیگ بخار و صنعتی

برای اطلاع از قیمت شیر اطمینان با شماره 04191010305 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *