طراحی شیر های اطمینان

طراحی شیرهای اطمینان

شیرهای اطمینان معمولا از بدنه ای که دارای حالت 90 درجه می باشد تشکیل می شود که اتصال ورودی آن بر روی سیستم فشار بالا نصب می شود .

در برخی سیستم ها می توان هوای فشرده را مستقیما از خروجی شیر اطمینان بدون لوله کشی به اتمسفر تخلیه نمود . فنری در داخل شیر اطمینان به کار برده می شود که دارای قدرت متفاوتی به نقطه ی آزاد سازی فشار می باشد و در کارخانه تنظیم می شود.

اتصال ورودی شیر(Approach Channel) می تواند از نوع Full-Nuzzle یا Semi -nuzzle باشد .

به طور معمول در شیر های اطمینان مورد استفاده در فرآیند ها و تجهیزات فشار بالا و بخصوص جهت سیالات خورنده ، نوع full-nuzzle به کار برده می شود .

نوع semi-nuzzle شامل رینکی می باشد که در داخل بدنه قرار می گیرد و قسمت بالای آن سیت قابلیت تعویض دارد . دیسک به وسیله ی نیروی فنر در برابر سیت قرار می گیرد .

فنر در محیط باز یا بسته در قسمت فوقانی شیر قرار دارد و جنس آن معمولا از نوع کربن استیل می باشد و قابلیت تنظیم میزان فشردگی با توجه به خواص مکانیکی فنر مورد استفاده تا حدودی وجود دارد .

نکته : به باز شدن سریع شیر اطمینان در زمان ازدیاد فشار اصطلاح   pop action  گفته می شود .

نحوه عملکرد شیرهای اطمینان

  • بلند شدن دیسک از روی سیت

دیسک زمانی شروع به بلند شدن از روی سیت می کند که فشار استاتیک تا اندازه ای بالاتر از فشار تنظیم شیر باشد .

فنر تنظیم نیز به تدریج  همزمان با باز شدن شیر منقبض می شود و نیروی عکس العمل فنر نیز به دنبال آن افزایش می یابد و این بدین معنی است که فشار ورودی برای حرکت بیشتر دیسک و باز شدن کامل شیر باید افزایش یابد .

Overpessure به مقدار فشار اضافی که برای تخلیه ظرفیت مورد نظر برای باز شدن شیر اطمینان به کار برده می شود گفته می شود . مقادیر متفاوتی در استاندارد ها و منابع مختلف برای این فشار ذکر شده است اما در سیالات قابل تراکم همچون بخار این مقدار بین سه درصد تا ده درصد و در مایعات ده درصد تا بیست و پنج درصد می باشد .

جهت سفارش شیر اطمینان پکیج با شماره 04191010305 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *