دلایل سرریز شدن آب پکیج و نشت شیر اطمینان

سرریز شدن آب پکیج

یکی از شایع ترین اتفاقاتی که سیستم های گرمایشی در هنگام استفاده  با آن رو به رو می شوند سر ریز شدن آب از پکیج می باشد . اهمیت این موضوع و دلایلی که منجر به بروز این اتفاق می شود ، بسیار زیاد می باشد که بهتر است مورد بررسی قرار گیرد . در این مقاله دلایل سر ریز شدن آب پکیج و علت آب دادن شیر اطمینان را بررسی می کنیم .

دلایل نشتی پکیج دیواری

پکیج دیواری به صورت تک مبدله و دو مبدله تولید می شوند که در هر دو نوع این مبدل ها امکان نشتی با توجه به دلایل مختلف وجود دارد . در زیر به مهمترین دلایل اشاره می کنیم .

  • آب بندی نادرست اتصالات

اتصالت پکیج دو نوع می باشد که نوعی از آن از قبیل شیلنگ های پیسواری به خود دستگاه نصب می شوند و نوع دیگر از قبیل زانو ، چپقی ، سختی گیر و … به زیر دستگاه نصب می شوند که هر کدام از این مدل ها در صورتی که به درستی آب بندی و متصل نشده باشند ، موجب ریزش آب از پکیج می شوند .

در صورتی که اتصالات دستگاه عامل نشتی باشند ، باید حتما تمامی اتصالات مورد باز بینی قرار گیرند . بنابراین برای تعمیر آن در ابتدا لازم است شیر ورودی و خروجی را ببندید و سپس اقدام به تعمیر نمایید . در صورتی که نشتی زیاد بود بهتر است شیر ورودی ساختمان بسته شود و سپس قطعه معیوب تعویض یا تعمیر گردد .

  • وجود ترک یا سوراخ در مبدل

پکیج ها شامل دو نوع مبدل می باشند که شامل پکیج تک مبدله و پکیج دو مبدله می باشند .

سوراخ شدن مبدل ها یا ترک خوردن آن ها یکی دیگر از دلایلی می باشد که موجب می شود تا پکیج نشتی داشته باشد . پکیج های تک مبدله در صورتی که ترک خورده باشند یا شکسته باشد نشتی آن چنانی نمی کنند و فقط چند قطره آب در زیر دستگاه مشاهده می شود . در این حالت امکان دارد یکی از راه های ورودی سوراخ شده باشد که داغ شدن ناگهانی آب مصرفی یا آب رادیاتور از بارزترین علامت این مشکل می باشد ، زیرا همانطور که می دانیم گرمای آب مصرفی و گرمایش در پکیج های تک مبدل توسط یک مبدل و با تماس مستقیم با شعله  تامین می شود .

در پکیج های دو مبدله ، مبدل اصلی تامیین کننده گرمای اصلی می باشد و مبدل صفحه ای نیز گرمای آب گرم مصرفی را تامین می کند که در صورتی که هر یک از این مبدل های مذکور سوراخ باشند موجب نشتی دستگاه و فوران آب در زیر دستگاه خواهد شد . باید در استفاده از این پکیج ها دقت کرد زیرا  از آن جایی که مبدل اصلی تولید گرما را بر عهده دارد باید مراقب بود تا در هنگامی که نشتی اتفاق می افتد ، باعث افت فشار در پکیج دیواری نشود و در صورتی که این اتفاق افتاد بهتر است دستگاه را خاموش کرده و از تعمیر کار پکیج کمک دریافت نمود .

در صورتی  که مدار مصرفی آب گرم از دلایل سر ریز شدن آب پکیج باشد در این صورت این نشتی بر فشار پکیج تاثیری نخواهد گذاشت و فقط مواقعی که آب گرم استفاده شود ،  نشتی افزایش خواهد یافت . در هر حال توصیه ما این است که در مواقع مشاهده نشتی از مبدل پکیج تک مبدله یا یکی از مبدل های پکیج دو مبدله بهتر است مبدل دستگاه تعویض شود .

  • پاره شدن لوله ها یا اتصالات درون دستگاه

لوله ها در پکیج ها وظیفه هدایت آب را بر عهده دارند ، بنابراین لازم است تا جنس آن ها بسیار مرغوب و با کیفیت باشد تا به راحتی آسیبی به آن ها وارد نشود و دچار نشتی نشوند . البته نشتی در لوله های پکیج با توجه به برنجی بودن جنس لوله ها ، بسیار کم اتفاق می افتد و در صورت ترک خوردگی در لوله ها نیز می توان علت را به خاطر خراب شدن اورینگ یا واشر دانست که علت خرابی اورینگ نیز مربوط به گرمای زیاد پکیج می باشد . از دیگر دلایل که موجب ترک خوردگی لوله ها می شود رسوب خوردن یا ضربه خوردن لوله ها می باشد که می تواند باعث ترک خوردگی لوله و در نتیجه نشتی آن ها شود .

  • تخریب شیر اطمینان

شیر اطمینان از قطعات اصلی پکیج می باشد که در زیر اتصالات پکیج نصب می شود و وظیفه ی کنترل فشار داخلی را در پکیج ها بر عهده دارد . در برخی مواقع این قطعه ی مهم نیز دچار سوراخ شدگی می شوند و در نتیجه آن نشتی در پکیج پیدا می شود . از دلایل خراب شدن شیر اطمینان می توان به فرسودگی ، وارد شدن شوک گرمایی و ضربات غیر منتظره و … اشاره کرد . افت فشار دستگاه پکیج از جمله مهمترین علائمی می باشد که در سوراخ شدن یا ترک برداشتن شیر اطمینان بروز می کند . بهترین راهکار در این شرایط تعویض نمودن شیر اطمینان می باشد .

  • اختلال و تخریب در پمپ پکیج

پمپ سیرکولاتور وظیفه ی گردش آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد . لازم به ذکر است که این پمپ ها از کیفیت خوب و مقاومت بالایی بر خوردار می باشند ، اما با این وجود  بعد از چند سال استفاده امکان دارد دچار سوختگی شوند و یا کار کردشان ضعیف گردد که البته با اصلاح در سیم کشی و همچنین تعویض پمپ این مشکل بر طرف خواهد شد . در پکیج های دو مبدله طول عمر پمپ سیر کولاتور کمتر از تک مبدل ها می باشد . در صورتی که در پکیج ایراد از پمپ  باشد ، علاوه بر این که نشتی آب در اطراف پکیج مشاهده خواهد شد ، بلکه شاهد افت فشار نیز خواهیم بود . در این صورت تعمیر کار به تعمیر برخی از قسمت های پمپ می پردازد و در صورتی که مشکل حل نشود آن را تعویض می نماید .

  • خرابی در شیر پر کن دستگاه

شیر پرکن پکیج به عنوان شیر آب پکیج می باشد که در قسمت ورودی آب پکیج و لوله آب ساختمان واقع می شود که با کم شدن آب پکیج ، آن را پر می نماید . گاها این شیر دچار خرابی می شود که در این صورت فشار داخلی پکیج بالا می رود . دلیل بالا رفتن فشار ، نشتی شیر پر کن می باشد که موجب می شود تا آب بیشتری وارد مدار گرمایش شود .  بهتر است دقت نمایید که در صورتی که شیر پر کن دچار ترک خوردگی یا آسیب شد برای جلوگیری از نشتی آب ، تعویض آن تنها راهکار می باشد ، اما بهتر است به مکان نشتی دقت بیشتری شود و در صورتی که نشتی در پشت شیر پر کن مشاهده شود امکان دارد نشتی به خاطر خراب شدن واشر آب بندی آن باشد که در این صورت با تعویض واشر مشکل حل خواهد شد .

سایر علت های سر ریز شدن آب پکیج

خرابی منبع انبساط پکیج و نشتی آب از محل سوزن دستگاه ، تخریب و معیوب بودن شلنگ رابط منبع انبساط و مدار گرمایش و … از دیگر دلایلی می باشد که امکان دارد موجب نشتی در پکیج شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *